Waarom stappen we niet over op waterstofauto's? Je kan sneller tanken, verder rijden en ze zijn beter voor het milieu dan elektrische auto's, of niet?

Zijn waterstofauto's duurzamer?


Het korte antwoord: Nee. Zie ook onze pagina over waterstofautos.

Bij het lange antwoord duiken we even de diepte in: 


Hoe werkt een waterstofauto?

De brandstofcel is een apparaat waarin de waterstof reageert met zuurstof. Bij die reactie ontstaat elektriciteit. Er komt tijdens het rijden geen CO2, stikstof en fijnstof vrij, zoals bij het verbranden van benzine en diesel, maar alleen een beetje waterdamp. Die verlaat de auto via de uitlaat. De elektriciteit drijft de elektromotor aan, die ervoor zorgt dat de auto gaat rijden. Net als bij een elektrische auto met een batterij wint een waterstofauto energie terug bij het remmen. Deze energie wordt opgeslagen in een kleine batterij. Waterstof moet gemaakt worden

Om waterstofauto’s te laten rijden is natuurlijk waterstof nodig. Waterstof is geen grondstof die je op aarde kunt vinden. Het moet eerst gemaakt worden, voordat we het kunnen gebruiken. Om waterstof te maken is energie nodig, bijvoorbeeld aardgas of stroom. Vaak is ook nog water nodig. De meeste waterstof in Nederland wordt geproduceerd met aardgas. Bij die productie komt het broeikasgas CO2 vrij. Wanneer er CO2 in de lucht vrijkomt bij de productie van waterstof, wordt gesproken van grijze Een andere productiemethode is elektrolyse, waarbij stroom wordt gebruikt om waterstof te maken. Is dit volledig groene stroom (uit bijvoorbeeld windmolens of zonnepanelen), dan komt er bij de productie van de stroom én de waterstof geen CO2 vrij. Dan wordt er over groene waterstof gesproken. Lees meer over de productie van waterstof.
    

Kortom, als we de balans opmaken tussen waterstof vs. elektrisch:

  1. De waterstofauto en elektrische auto zijn allebei stiller, schoner en klimaatbewuster dan fossiele brandstof auto’s.
  2. De CO2-uitstoot over de hele levensduur van de elektrische auto is lager dan die van een waterstofauto, gerekend met de huidige grijsgroene stroom en grijze waterstof.
  3. De verduurzaming van de energievoorziening heeft twee paden: meer duurzame energie opwekken én minder energie verbruiken. Het is efficiënter om groene stroom direct in een elektrische auto te gebruiken, dan er eerst waterstof van te maken en die vervolgens te gebruiken in een waterstofauto.
  4. Gezien het verschil in efficiëntie is het de vraag of het verstandig is de (schaarse) groene waterstof in te zetten voor personenauto’s. Elektrische auto’s bieden namelijk prima mogelijkheden voor personenvervoer. Ook in de industrie, scheepvaart, het vliegverkeer en vrachtverkeer liggen grote opgaven om zonder fossiele brandstoffen te kunnen. Daar is de inzet van groene elektriciteit niet altijd een optie en is de rol van waterstof belangrijker.
  5. Een waterstofauto heeft een groot bereik. En met een waterstofauto kun je snel tanken en weer verder rijden. Voor speciale gebruikersgroepen die veel rijden zijn dit belangrijke voordelen. Voor grote groepen automobilisten zijn deze voordelen niet zo belangrijk. De meeste automobilisten hebben bereik genoeg, en hoeven onderweg niet te laden. Bovendien is in Nederland koploper qua laadinfrastructuur en hebben wij de meeste snelladers per m2. 
  6. Een elektrische auto is financieel gunstiger. De aankoopprijs van een waterstofauto is flink hoger dan van een vergelijkbare elektrische auto, de kosten van het tanken van waterstof zijn meer dan twee keer zo hoog in vergelijk met opladen en een waterstofauto heeft meer onderhoud nodig.


 Bronnen:

Milieu Centraal, Waterstof, https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/elektrische-auto/waterstofauto/
  
Laad jouw kennis op met één van onze cursussen...