Die elektrische rijders denken goed bezig te zijn, maar ondertussen zwoegen kindertjes in Afrika om kobalt op te graven. Hoezo is dat goed?

Voor het maken van benzine en diesel heb je olie nodig. Voor het maken van batterijen voor telefoons, laptops en elektrische auto’s heb je metalen zoals kobalt en lithium nodig. Die worden, net zoals olie, uit de aarde gehaald. Dat gebeurt in mijnen. De mensen die daar werken, kunnen het zwaar hebben, bijvoorbeeld in het Afrikaanse land Congo. Daar komt ongeveer 60 procent van het kobalt vandaan dat op de wereld wordt gebruikt. Bij 20 procent van het kobalt uit Congo wordt het werk met de handen gedaan. Organisaties die opkomen voor de rechten van mensen willen dat kobalt- en autobedrijven de situatie van de werknemers verbeteren. De bedrijven willen dat doen, bijvoorbeeld door het werk veiliger te maken en meer loon te geven. Daarnaast proberen ze de hoeveelheid kobalt in batterijen te verminderen. 9 procent van de kobalt die wereldwijd uit de aarde gehaald wordt, wordt gebruikt voor de batterijen van elektrische auto’s. Kobalt wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor andere batterijen, zoals die van mobiele telefoons, vliegtuigmotoren en satellieten.

kobalt.jpg
Ongeveer 60 procent van het kobalt dat op de wereld wordt gebruikt, komt uit Congo. Zo’n 20 procent van het kobalt uit Congo wordt met de hand uit de grond gehaald. Dit is vaak gevaarlijk werk en is meestal verboden door de wet. Soms wordt het door kinderen gedaan. Organisaties die opkomen voor de rechten van mensen en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) zijn hierop tegen. Zij stellen dat het volgens de wet verboden kobalt wordt gemengd met kobalt dat uit modernere, grote mijnen komt. Daar hebben de arbeiders het beter. Volgens Amnesty International is het sluiten van de slechte mijnen geen oplossing voor het probleem. Zo krijg je alleen maar meer arme mensen. Amnesty International vindt dat bedrijven moeten helpen bij het verbeteren van de veiligheid, lonen en andere belangrijke zaken.

De auto- en mijnbedrijven werken aan de volgende oplossingen:

  • Het verbeteren van de manier waarop mensen werken in illegale mijnen en worden beloond.
    Het bieden van andere manieren om geld te verdienen voor inwoners van gebieden waar illegale mijnen zijn.
  • Duidelijk zijn over waar producten zoals kobalt en lithium vandaan komen.
  • Het ontwikkelen van een nieuw soort batterijen Op dit moment zit er in een batterij al 3 keer minder kobalt dan 5 jaar geleden. De meeste fabrikanten van elektrische auto’s willen kobalt in de toekomst zoveel mogelijk vervangen door nikkel. Dat is echter lastig, omdat kobalt belangrijk is om batterijen langer mee te laten gaan.

 

Bronnen:

Nederland Elektrisch, Veelgestelde vragen en antwoorden, https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragen

De Correspondent, Lees-, kijk- en luistertip: Hier komen de grondstoffen van onze batterijen vandaan, https://decorrespondent.nl/5997/lees-kijk-en-luistertip-hier-komen-de-grondstoffen-van-onze-batterijen-vandaan/8327695981044-90fc2292