Die elektrische rijders denken goed bezig te zijn, maar ondertussen zwoegen kindertjes in Afrika om kobalt op te graven. Hoezo is dat goed?

Kobalt

Hoewel batteijen steeds minder kobalt bevatten en er al auto's met kobaltvrije batterijen rondrijden worden voor het maken van batterijen voor telefoons, laptops en elektrische auto’s nog steefds metalen zoals kobalt en lithium gebruikt. Die worden, net zoals olie, uit de aarde gehaald. Dat gebeurt in mijnen. De mensen die daar werken, kunnen het zwaar hebben, bijvoorbeeld in het Afrikaanse land Congo. Daar komt ongeveer 60 procent van het kobalt vandaan dat op de wereld wordt gebruikt. Bij 20 procent van het kobalt uit Congo wordt het werk met de handen gedaan. Organisaties die opkomen voor de rechten van mensen willen dat kobalt- en autobedrijven de situatie van de werknemers verbeteren. De bedrijven willen dat doen, bijvoorbeeld door het werk veiliger te maken en meer loon te geven. Daarnaast proberen ze de hoeveelheid kobalt in batterijen te verminderen. 9 procent van de kobalt die wereldwijd uit de aarde gehaald wordt, wordt gebruikt voor de batterijen van elektrische auto’s. 91% van de kobalt wordt ook gebruikt voor andere batterijen, zoals die van mobiele telefoons, vliegtuigmotoren en satellieten.

  kobalt.jpg

Ongeveer 60 procent van het kobalt dat op de wereld wordt gebruikt, komt uit Congo. Zo’n 20 procent van het kobalt uit Congo wordt met de hand uit de grond gehaald. Dit is vaak gevaarlijk werk en is meestal verboden door de wet. Soms wordt het door kinderen gedaan. Organisaties die opkomen voor de rechten van mensen en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) zijn hierop tegen. Zij stellen dat het volgens de wet verboden kobalt wordt gemengd met kobalt dat uit modernere, grote mijnen komt. Daar hebben de arbeiders het beter. Volgens Amnesty International is het sluiten van de slechte mijnen geen oplossing voor het probleem. Zo krijg je alleen maar meer arme mensen. Amnesty International vindt dat bedrijven moeten helpen bij het verbeteren van de veiligheid, lonen en andere belangrijke zaken. De auto- en mijnbedrijven werken aan de volgende oplossingen:

  • Het verbeteren van de manier waarop mensen werken in illegale mijnen en worden beloond.
    Het bieden van andere manieren om geld te verdienen voor inwoners van gebieden waar illegale mijnen zijn.
  • Duidelijk zijn over waar producten zoals kobalt en lithium vandaan komen.
  • Het ontwikkelen van een nieuw soort batterijen
  • Inmiddels zijn er al kobaltvrije (LFP) batterijen in gebruik in onder andere de Tesla Model 3 

Lithium

Lithium wordt op een andere manier gewonnen, o.a. door zoutbassins. Lithium is niet goed voor de gezondheid van mens en dier. Daarom worden er in hoog tempo lithium-vrije batterijen ontwikkeld, bijvoorbeeld batterijen met aluminium-ion of andere alternatieven. Gelukkig kan ongeveer 97% van een autobatterij recycled worden. Zo mijnen we in elk geval niet meer lithium dan strikt noodzakelijk.


Perspectief: Fossiele brandstof is geen alternatief meer

Natuurlijk zijn er kanttekeningen te plaatsen over de manier waarop we als planeet bezig zijn met lithium of kobalt delving. Maar helaas hebben we geen tijd meer om terug te schakelen naar de oude alternatieven. Fossiele brandstof heet tenslotte niet voor niets fossiel. Het is eindig, het raakt op. 
Bedenk echter dat als je naar het milieu kijkt, het beste wat je kan doen is stoppen met brandstof verbranden. Voor elke liter brandstof die geraffineerd wordt, worden ook aanzienlijke rekeningen betaald door moeder natuur. Olierampen,problemen in de Nigerdelta, slachtoffers van oorlog en andere problemen nemen we bij het winnen van aardolie voor lief. Olie wordt verder met de zwaar vervuilende diesel tankers intercontinentaal de hele wereld over gesleept. Dit alleen al is zorgt voor enorme uitstoot cijfers. Kortom, een liter benzine heeft nog voordat het een  auto bereikt, de planeet al veel schade aangericht. Daarna verbranden we het en zijn we deze 'brandstof' kwijt. We krijgen er co2 voor terug. Elke liter brandstof die niet getankt hoeft te worden scheelt dus ook in alle (raffinage) processen tussen ruwe aardolie en de auto. Het raffineren van een liter brandstof kost ongeveer 6 kWh aan energie, daar kan je met een elektrische auto 35km mee rijden. Het niet raffineren van brandstof bespaart dus ook nog eens grote hoeveelheden gas en elektriciteit. Energie waar we ook andere prachtige dingen mee kunnen doen. Kortom, het naar beneden brengen van de mondiale vraag naar olie geeft uiteindeljk een veel grotere groene impuls aan de gezondheid van de aarde. Een voordeel dat je er zomaar bij krijgt als je besluit elektrisch te gaan rijden.



Bronnen:

Nederland Elektrisch, Veelgestelde vragen en antwoorden, https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragen

De Correspondent, Lees-, kijk- en luistertip: Hier komen de grondstoffen van onze batterijen vandaan, https://decorrespondent.nl/5997/lees-kijk-en-luistertip-hier-komen-de-grondstoffen-van-onze-batterijen-vandaan/8327695981044-90fc2292  
PushEVs, details of the Tesla model 3 cobalt free LFP battery, https://pushevs.com/2020/06/11/tesla-model-3-cobalt-free-lfp-version-details/
ClimateBiz: 7 lithium alternatives https://climatebiz.com/lithium-battery-alternatives/
GoCar, Lithiumvrije batterij in 2024? https://gocar.be/nl/autonieuws/nieuwe-technologie/een-revolutionaire-autobatterij-in-2024
Laad jouw kennis op met één van onze cursussen...