1. Geleidelijke Herinvoering van MRB: Vanaf 2025 zal de volledige vrijstelling van de wegenbelasting voor elektrische personenauto's en lichte bedrijfswagens geleidelijk worden afgebouwd. Dit betekent dat bezitters van deze voertuigen vanaf dat jaar een gereduceerd tarief zullen gaan betalen. Het exacte tarief en de afbouwperiode worden nog nader bepaald door de overheid, maar het doel is om tegen 2030 een volledig geïntegreerd belastingstelsel te hebben waarin ook elektrische voertuigen een bijdrage leveren.
2. Overige Stimulansen: Ondanks de afbouw van de belastingvrijstellingen, zullen er naar verwachting aanvullende stimuleringsmaatregelen worden geïntroduceerd om de overgang naar elektrische voertuigen te blijven ondersteunen. Denk hierbij aan subsidies voor de aanschaf van elektrische voertuigen en investeringen in de laadinfrastructuur.
Conclusie
Nederland blijft zich inzetten voor een duurzame mobiliteitstransitie. De huidige vrijstelling van de wegenbelasting voor elektrische personenauto's en bedrijfswagens is een krachtige stimulans gebleken voor de adoptie van elektrische voertuigen. Echter, met de geleidelijke herinvoering van de wegenbelasting streeft de overheid naar een eerlijker en duurzamer systeem voor alle weggebruikers. Blijven informeren over de wijzigingen en voordelen is essentieel om zowel particulieren als bedrijven te ondersteunen bij hun overstap naar elektrisch rijden.
Voor meer gedetailleerde informatie en specifieke cijfers, kan men de factsheet van de RVO van mei 2024 raadplegen. Deze factsheet biedt uitgebreide inzichten in de beleidsvoornemens en de verwachte impact op de wegenbelasting voor elektrische voertuigen in Nederland.