stroomverbruik elektrische auto

Stroomverbruik van een elektrische auto

Is het stroomverbruik van een elektrische auto lager dan het brandstof verbruik van een verbrandingsmotor?
Neem contact op

Stroomverbruik van een elektrische auto: zuinig of niet?

Stroomverbruik: zuinig of niet?

 Elk voertuig heeft een middel nodig om zich voort te kunnen bewegen. Een elektrisch voertuig beweegt zich voort op energie in de vorm van stroom. Andere vervoersmiddelen bewegen zich voort op energie in de vorm van fossiele brandstof. Deze brandstof wordt omgezet in aandrijving in de motor. Een eigenschap van brandstofmotoren is dat het grootste deel van de energie verloren gaat in restwarmte en weerstand. Uit onderzoek blijkt dat slechts 20% tot 30% van de brandstof wordt omgezet in aandrijving en de rest gaat verloren als restwarmte en weerstand Hierdoor is een brandstofmotor niet efficiënt. Een elektromotor in een elektrisch voertuig is dit wel. 

Elektrische aandrijvingen zijn tot wel 95% efficiënt in verbruik. Een elektrisch voertuig kan hierdoor tot drie keer meer afstand afleggen met dezelfde hoeveelheid energie dan een vergelijkbare auto dat op fossiele brandstof kan. Door deze efficientie is een elektrisch voertuig altijd zuiniger qua energie dan een brandstofvoertuig ooit zal kunnen worden. Toch heb je ook binnen EV’s wel verschillen. Een Audi E-Tron verbruikt 2x zoveel stroom als een Lightyear one doet. Maar door de efficientie van beiden merken we het minder snel als bij een brandstofvoertuig.  

Stroomverbruik elektrische auto berekenen 

Het is erg eenvoudig uit te rekenen wat het stroomverbruik van je elektrische auto is. Je bekijkt hiervoor het aantal kilometers dat jouw elektrische auto per energiehoeveelheid (kWh) kan rijden. Bij fossiele brandstof wordt dit uitgedrukt in het aantal liter brandstof dat nodig is om 100 kilometer te kunnen rijden. Bij een elektrisch voertuig wordt het uitgedrukt in het aantal kWh dat nodig is om 100 kilometer te rijden. 

Voorbeeld: een elektrisch voertuig kan op een batterij van 27.2 kWh ongeveer 170 km rijden. De formule die gebruikt kan worden is aantal kWh batteruh / totaal aantal kilometers met een volle accu vermenigvuldigd met 100.   

27,2(kWh) : 170(km)= 0,16 x 100 = 16kWh per 100 km   

De uitkomst van de formule is het stroomverbruik van de elektrische auto voor 100 kilometer (onder ideale omstandigheden). De meeste EV’s verbruiken zo ongeveer 15kWh per 100km in de zomer en 20kWh/100km in de winter. (6,6km per kWh in de zomer en 5km per kWh in de winter)  

In deze berekening is geen rekening gehouden met verliezen die ontstaan door o.a. temperatuur verschillen en weerstand. Maar veruit het meeste verlies creëren we met ons eigen rijgedrag. Net als bij fossiele brandstof auto’s is onze rechtervoet het meest verantwoordelijk voor het verbruik van ons voertuig. Houd daar dus rekening mee als je het verbruik uit wil rekenen.

Tips voor een laag stroomverbruik elektrische auto

Wij snappen dat je het meest uit een accu van een elektrische voertuig wil halen. Maar wat kun je doen om het stroomverbruik van uw elektrische voertuig zo zuinig mogelijk te houden?  

- Het stroomverbruik van een elektrische auto kan al verbeterd worden door het voertuig te laten 'rollen'. Trap niet te snel op de rem, maar laat het stroompedaal los. Hierdoor genereert het voertuig meer energie dan bij het remmen. De teruggewonnen energie wordt opgeslagen in de accu. Dit noemen we ook wel regeneratief remmen.

Regeneratief remmen  
Bij het gewone remmen wordt bewegingsenergie door middel van wrijving omgezet in warmte. Bij auto’s met een Hybride aandrijflijn of volledig elektrische auto’s grijpen niet de remmen in, maar wordt door de wielen een generator of de elektromotor aangedreven dat zorgt voor een vertragende weerstand en zo wordt de bewegingsenergie omzet in elektrische energie.  

Wanneer je bij een elektrische auto het stroompedaal loslaat, remt de auto af op elektromotor die op haar beurt de stroom terug levert aan de accu. Bij veel elektrische auto’s is de “remintensiteit” bij te stellen naar eigen voorkeur, zo kan je elektrisch leren rijden zonder gebruik te maken van de remmen we noemen dit “one pedal drive”.  

Tijdens het “gewone” remmen wekt een elektrisch voertuig ook energie op. Helaas kost het weer op gang brengen van een afgeremde auto soms meer energie dan dat er is opgewekt. 

- Een airconditioning en verwarming verbruiken veel energie. Er zijn slimme apps beschikbaar om je auto te koelen of te verwarmen. In de meeste Elektrische auto’s is dit ook een timer in te stellen maar doe dit vooral terwijl de auto aan het opladen is, zo wordt de accu en dus ook de actieradius niet belast.

- Rijd zo vaak mogelijk met cruise control en houd afstand op je voorganger. Je snelheid gelijkmatig houden zorgt voor een lager verbruik.

- Een lage bandenspanning kost extra energie. Controleer maandelijks dus je bandenspanning

- Rijd niet onnodig met een dakkoffer, fietsendrager, sneeuwkettingen of een andere hulpmiddel. Dit kost meer energie. 

Al het bovenstaande in natuurlijk belangrijk om de actieradius zo positief mogelijk te beïnvloeden, maar het allerbelangrijkste blijft je eigen rijgedrag/stijl. Een elektrische auto accelereert veel makkelijker en sneller dan een brandstofauto. Dat is voor de sportieve rijder een feestje maar voor de actieradius een ramp. 

Kennis in elektrisch rijden

Ben je geïnteresseerd in elektrisch rijden? EV Kenniscentrum biedt verschillende (online) trainingen aan gericht op elektrisch rijden. 

De EV App is een handige infotool met algemene informatie over Elektrisch Vervoer. De EV App is te downloaden via Google Play, App Store of te lezen via de Web-versie. Klik hier. 

“stroomverbruik elektrische auto
Zet de eerste stap naar
meer kennis over elektrisch vervoer
Het EV Kenniscentrum is dé plek waar EV Experts samenwerken om
hun kennis en inspiratie met jou te delen. Kennisbank
Onze partners
Copyrights © 2022 All Rights Reserved