Stroomverbruik van een elektrische auto
Een elektrisch voertuig wordt gezien als een goed vervoersmiddel voor
het milieu. De consument vraagt zich vaak af hoe het zit met het stroomverbruik
van een elektrische auto. Is het stroomverbruik van een elektrische auto
zuiniger dan die met een fossiele brandstof?
Stroomverbruik van een elektrische auto: zuinig of niet?
Elk voertuig heeft een middel nodig om zich voort te kunnen bewegen. Een
elektrisch voertuig beweegt zich voort op energie in de vorm van stroom. Maar de
meeste vervoersmiddelen bewegen zich voort op energie in de vorm van fossiele
brandstof, zoals diesel of benzine. Deze brandstof wordt omgezet in aandrijving
in de motor. Een eigenschap van brandstofmotoren is dat het grootste deel van
de energie verloren gaat in restwarmte en weerstand. Hierdoor is een
brandstofmotor veel minder efficiënt dan de elektromotor uit een elektrisch
voertuig. Uit onderzoek blijkt dat slechts 20% tot 30% van de brandstof wordt
omgezet in aandrijving en de rest gaat verloren als restwarmte.
Een elektrische voertuig haalt zijn energie uit een accu. Elektrische
aandrijvingen zijn tot wel 95% efficiënt in verbruik. Een elektrische voertuig
kan hierdoor tot wel drie keer meer afstand afleggen met dezelfde hoeveelheid
energie dan een auto op fossiele brandstof. Hieruit kan wel degelijk
geconcludeerd worden dat het stroomverbruik van een elektrische auto bijzonder
efficiënt en sterk energiezuinig is.
Stroomverbruik elektrische auto berekenen
Het
is super eenvoudig om uit te rekenen wat het stroomverbruik van de elektrische
auto is.
Dit
hangt van het verbruik af van het aantal kilometers dat jouw elektrische auto
per energiehoeveelheid (kWh) kan rijden. Bij fossiele brandstof wordt dit
uitgedrukt in het aantal liter brandstof dat nodig is om 100 kilometer te
kunnen rijden. Een elektrische voertuig wordt uitgedrukt in het aantal kWh dat
nodig is om 100 kilometer te rijden.
Voorbeeld: een elektrisch voertuig kan op een accu van 27.2 kWh ongeveer 170 km
rijden. De formule die gebruikt kan worden is aantal kWh accu / totaal aantal
kilometers met een volle accu vermenigvuldigd met 100.
27,2(kWh) : 170(km)= 0,16 x 100 = 16kWh per 100 km
De
uitkomst van de formule is het stroomverbruik van de elektrische auto voor 100
kilometer (onder ideale omstandigheden).
Houd het wel realistisch!
In
deze berekening is geen rekening gehouden met verliezen die ontstaan door o.a. temperatuur verschillen en weerstand. Maar veruit het meeste verlies creëren we
met ons eigen rijgedrag. Net als bij fossiele brandstof auto’s is onze
rechtervoet het meest verantwoordelijk voor het verbruik van ons voertuig. Houd
daar dus rekening mee als u het verbruik uit wil rekenen en houd het vooral
realistisch.
Tips voor een laag stroomverbruik elektrische auto
Wij snappen dat je het meest uit een
accu van een elektrische voertuig wil halen. Maar wat kun je doen om het
stroomverbruik van uw elektrische voertuig zo zuinig mogelijk te houden?
-
Het stroomverbruik van een elektrische auto kan al verbeterd worden door het
voertuig te laten 'rollen'. Trap niet te snel op de rem, maar laat het “gas”
los. Hierdoor genereert het voertuig energie die wordt opgeslagen in de accu.
Dit noemen we ook wel regeneratief remmen.
Regeneratief remmen
Bij het gewone remmen wordt bewegingsenergie door
middel van wrijving omgezet in warmte. Bij auto’s met een Hybride aandrijflijn
of volledig elektrische auto’s grijpen niet de remmen in, maar wordt door de
wielen een generator of de elektromotor aangedreven dat
zorgt voor een vertragende weerstand en zo wordt de bewegingsenergie omzet in
elektrische energie.
Wanneer
je bij een elektrische auto het “gas” loslaat, remt de auto af op elektromotor
die op haar beurt de stroom weer terug levert aan de accu. Bij veel elektrische
auto’s is de “remintensiteit” bij te stellen naar eigen voorkeur, zo kan je
elektrisch leren rijden zonder gebruik te maken van de remmen we noemen dit
“one pedal drive”.
Tijdens
het “gewone” remmen wekt een elektrisch voertuig ook energie op. Helaas kost
het weer op gang brengen van een afgeremde auto, meer energie dan dat er is
opgewekt. Maar alle kleine beetjes helpen.
- Een airconditioning en verwarming verbruiken veel energie. Er zijn slimme
apps beschikbaar om je auto te koelen of te verwarmen. In de meeste Elektrische
auto’s is dit ook een timer in te stellen maar doe dit vooral terwijl de auto
aan het opladen is, zo wordt de accu en dus ook de actieradius niet belast.
- Rijd zo vaak mogelijk met cruise control en houd afstand op je voorganger. Je
snelheid gelijkmatig houden zorgt voor een lager verbruik.
- Een lage bandenspanning kost extra energie. Controleer maandelijks dus je
bandenspanning
- Rijd niet onnodig met een dakkoffer, fietsendrager, sneeuwkettingen of een
andere hulpmiddel. Dit kost meer energie.
Kennis in elektrisch rijden
Ben je geïnteresseerd in elektrisch rijden?
EV Kenniscentrum biedt verschillende (online) trainingen aan gericht op elektrisch rijden.
De EV App is een handige infotool met algemene informatie over Elektrisch Vervoer. De EV App is te downloaden via Google Play, App Store of te lezen via de Web-versie.
Klik hier.