Stroomverbruik van een elektrische auto

Een elektrisch voertuig wordt gezien als een goed vervoersmiddel voor het milieu. De consument vraagt zich vaak af hoe het zit met het stroomverbruik van een elektrische auto. Is het stroomverbruik van een elektrische auto zuiniger dan die met een fossiele brandstof? 

Stroomverbruik van een elektrische auto: zuinig of niet?

Elk voertuig heeft een middel nodig om zich voort te kunnen bewegen. Een elektrisch voertuig beweegt zich voort op energie in de vorm van stroom. Maar de meeste vervoersmiddelen bewegen zich voort op energie in de vorm van fossiele brandstof, zoals diesel of benzine. Deze brandstof wordt omgezet in aandrijving in de motor. Een eigenschap van brandstofmotoren is dat het grootste deel van de energie verloren gaat in restwarmte en weerstand. Hierdoor is een brandstofmotor veel minder efficiënt dan de elektromotor uit een elektrisch voertuig. Uit onderzoek blijkt dat slechts 20% tot 30% van de brandstof wordt omgezet in aandrijving en de rest gaat verloren als restwarmte.

Een elektrische voertuig haalt zijn energie uit een accu. Elektrische aandrijvingen zijn tot wel 95% efficiënt in verbruik. Een elektrische voertuig kan hierdoor tot wel drie keer meer afstand afleggen met dezelfde hoeveelheid energie dan een auto op fossiele brandstof. Hieruit kan wel degelijk geconcludeerd worden dat het stroomverbruik van een elektrische auto bijzonder efficiënt en sterk energiezuinig is. 

Stroomverbruik elektrische auto berekenen 

Het is super eenvoudig om uit te rekenen wat het stroomverbruik van de elektrische auto is. Dit hangt van het verbruik af van het aantal kilometers dat jouw elektrische auto per energiehoeveelheid (kWh) kan rijden. Bij fossiele brandstof wordt dit uitgedrukt in het aantal liter brandstof dat nodig is om 100 kilometer te kunnen rijden. Een elektrische voertuig wordt uitgedrukt in het aantal kWh dat nodig is om 100 kilometer te rijden.

Voorbeeld: een elektrisch voertuig kan op een accu van 27.2 kWh ongeveer 170 km rijden. De formule die gebruikt kan worden is aantal kWh accu / totaal aantal kilometers met een volle accu vermenigvuldigd met 100.
 

27,2(kWh) : 170(km)= 0,16 x 100 = 16kWh per 100 km  

De uitkomst van de formule is het stroomverbruik van de elektrische auto voor 100 kilometer (onder ideale omstandigheden).

Houd het wel realistisch!  
In deze berekening is geen rekening gehouden met verliezen die ontstaan door o.a. temperatuur verschillen en weerstand. Maar veruit het meeste verlies creëren we met ons eigen rijgedrag. Net als bij fossiele brandstof auto’s is onze rechtervoet het meest verantwoordelijk voor het verbruik van ons voertuig. Houd daar dus rekening mee als u het verbruik uit wil rekenen en houd het vooral realistisch.

Tips voor een laag stroomverbruik elektrische auto

Wij snappen dat je het meest uit een accu van een elektrische voertuig wil halen. Maar wat kun je doen om het stroomverbruik van uw elektrische voertuig zo zuinig mogelijk te houden?  

- Het stroomverbruik van een elektrische auto kan al verbeterd worden door het voertuig te laten 'rollen'. Trap niet te snel op de rem, maar laat het “gas” los. Hierdoor genereert het voertuig energie die wordt opgeslagen in de accu. Dit noemen we ook wel regeneratief remmen.

Regeneratief remmen  
Bij het gewone remmen wordt bewegingsenergie door middel van wrijving omgezet in warmte. Bij auto’s met een Hybride aandrijflijn of volledig elektrische auto’s grijpen niet de remmen in, maar wordt door de wielen een generator of de elektromotor aangedreven dat zorgt voor een vertragende weerstand en zo wordt de bewegingsenergie omzet in elektrische energie.  

Wanneer je bij een elektrische auto het “gas” loslaat, remt de auto af op elektromotor die op haar beurt de stroom weer terug levert aan de accu. Bij veel elektrische auto’s is de “remintensiteit” bij te stellen naar eigen voorkeur, zo kan je elektrisch leren rijden zonder gebruik te maken van de remmen we noemen dit “one pedal drive”.  

Tijdens het “gewone” remmen wekt een elektrisch voertuig ook energie op. Helaas kost het weer op gang brengen van een afgeremde auto, meer energie dan dat er is opgewekt. Maar alle kleine beetjes helpen.

- Een airconditioning en verwarming verbruiken veel energie. Er zijn slimme apps beschikbaar om je auto te koelen of te verwarmen. In de meeste Elektrische auto’s is dit ook een timer in te stellen maar doe dit vooral terwijl de auto aan het opladen is, zo wordt de accu en dus ook de actieradius niet belast.

- Rijd zo vaak mogelijk met cruise control en houd afstand op je voorganger. Je snelheid gelijkmatig houden zorgt voor een lager verbruik.

- Een lage bandenspanning kost extra energie. Controleer maandelijks dus je bandenspanning

- Rijd niet onnodig met een dakkoffer, fietsendrager, sneeuwkettingen of een andere hulpmiddel. Dit kost meer energie. 


Kennis in elektrisch rijden

Ben je geïnteresseerd in elektrisch rijden? EV Kenniscentrum biedt verschillende (online) trainingen aan gericht op elektrisch rijden. 

De EV App is een handige infotool met algemene informatie over Elektrisch Vervoer. De EV App is te downloaden via Google Play, App Store of te lezen via de Web-versie. Klik hier. 

“de ev app