TCO van een Batterij Elektrische Personenauto en Bedrijfsauto in Nederland

Bij de aanschaf van een voertuig in Nederland is de Total Cost of Ownership (TCO) een cruciale factor om te overwegen. De TCO omvat alle kosten die gepaard gaan met het bezit en gebruik van een voertuig gedurende de levensduur. Voor zowel particulieren als bedrijven wordt het steeds relevanter om te begrijpen hoe de TCO van batterij elektrische voertuigen (BEV's) zich verhoudt tot traditionele voertuigen met verbrandingsmotoren. In deze pagina zullen we de TCO van batterij elektrische personenauto's en bedrijfsauto's specifiek voor de Nederlandse markt uitgebreid bespreken.


Wat is TCO?

De Total Cost of Ownership (TCO) is een financiële schatting die een volledig beeld geeft van de directe en indirecte kosten die gepaard gaan met het bezitten van een voertuig. De TCO omvat onder andere:

1. Aanschafkosten: De initiële aankoopprijs van het voertuig.
2. Energiekosten: De kosten voor elektriciteit in vergelijking met brandstofkosten.
3. Onderhoudskosten: Kosten voor regulier onderhoud, reparaties en onderdelen.
4. Verzekeringskosten: De kosten voor het verzekeren van het voertuig.
5. Belastingen en subsidies: Wegenbelasting, milieuheffingen en eventuele subsidies.
6. Afschrijving: Waardevermindering van het voertuig over tijd.


TCO van een batterij elektrische personenauto in Nederland


Aanschafkosten
Hoewel de aanschafkosten van een batterij elektrische personenauto doorgaans hoger zijn dan die van een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor, zijn er in Nederland diverse subsidies en belastingvoordelen die deze initiële kosten kunnen verlagen. De Nederlandse overheid stimuleert de adoptie van elektrische voertuigen met subsidies zoals de SEPP (Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren) en belastingvoordelen zoals vrijstelling van BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen) en MRB (Motorrijtuigenbelasting). 

Energiekosten
 
Elektrische auto's zijn over het algemeen goedkoper in gebruik dan auto's met verbrandingsmotoren. In Nederland zijn de kosten per kilometer voor elektriciteit lager dan die voor benzine of diesel. Bovendien kunnen eigenaren van elektrische auto's profiteren van voordelige thuislaadtarieven en publieke laadpalen die steeds meer beschikbaar zijn.  

Onderhoudskosten
Batterij elektrische voertuigen hebben minder bewegende onderdelen dan voertuigen met een verbrandingsmotor, wat resulteert in lagere onderhouds- en reparatiekosten. Er zijn geen olie verversingen nodig en remmen slijten minder snel door regeneratief remmen. Nederlandse autobedrijven en garages passen zich steeds meer aan aan deze nieuwe technologie, wat de servicekosten verder verlaagt. 

Verzekeringskosten
Hoewel verzekeringspremies voor elektrische auto's soms hoger kunnen zijn vanwege de hogere vervangingskosten van onderdelen zoals de batterij, worden deze kosten vaak gecompenseerd door lagere onderhoudskosten en minder kans op grote mechanische storingen. Bovendien bieden sommige Nederlandse verzekeraars speciale polissen aan voor elektrische voertuigen. 

Belastingen en subsidies
In Nederland biedt de overheid diverse belastingvoordelen en subsidies voor elektrische voertuigen. Naast vrijstelling van BPM en MRB kunnen particulieren profiteren van de SEPP en bedrijven van de MIA (Milieu-investeringsaftrek) en VAMIL (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen). 

Afschrijving
De afschrijving van elektrische voertuigen is een belangrijk aandachtspunt. Hoewel elektrische auto's in het verleden sneller in waarde daalden, verbetert dit naarmate de technologie zich ontwikkelt en de vraag naar tweedehands elektrische auto's toeneemt. In Nederland wordt de restwaarde van elektrische voertuigen steeds stabieler, mede dankzij de groeiende acceptatie en infrastructuur. Naast de traditionele factoren die de afschrijving van een voertuig beïnvloeden, spelen in Nederland ook milieuzones een steeds grotere rol. Gemeenten in Nederland hebben aangekondigd om vanaf 2025 strengere milieuzones in te voeren, waar oudere voertuigen met hogere emissieniveaus niet meer welkom zullen zijn. Deze maatregel kan de afschrijving van zowel traditionele voertuigen met verbrandingsmotoren als elektrische voertuigen beïnvloeden. De invoering van milieuzones in Nederland vanaf 2025 zal naar verwachting een significante invloed hebben op de afschrijving van zowel traditionele voertuigen met verbrandingsmotoren als elektrische voertuigen. Het is belangrijk voor zowel particulieren als bedrijven om deze factor mee te nemen bij het evalueren van de Total Cost of Ownership (TCO) van voertuigen. Elektrische voertuigen kunnen hierdoor een nog aantrekkelijkere optie worden, niet alleen vanwege de lagere operationele kosten, maar ook vanwege de potentieel lagere afschrijving in vergelijking met traditionele voertuigen. 


TCO van een batterij elektrische bedrijfsauto in Nederland


Aanschafkosten
 
Net als bij personenauto's zijn de initiële aanschafkosten van batterij elektrische bedrijfsauto's hoger. Echter, Nederlandse bedrijven kunnen profiteren van extra fiscale voordelen en subsidies zoals de MIA, VAMIL en de KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek), specifiek gericht op commerciële voertuigen.

Energiekosten
Voor bedrijfsauto's kunnen de besparingen op energiekosten nog significanter zijn, vooral voor voertuigen die veel kilometers maken. De lagere kosten per kilometer en de mogelijkheid om voertuigen 's nachts op te laden tegen lagere tarieven bieden aanzienlijke voordelen. Nederlandse bedrijven kunnen ook gebruik maken van laadfaciliteiten bij het bedrijfspand, wat de operationele kosten verder verlaagt. 

Onderhoudskosten
Bedrijfsauto's hebben vaak intensiever onderhoud nodig. Elektrische bedrijfsauto's kunnen echter profiteren van de lagere onderhoudskosten die gepaard gaan met minder mechanische slijtage en minder frequente onderhoudsbehoeften. Dit kan een aanzienlijke besparing opleveren voor Nederlandse bedrijven met grote wagenparken.

Verzekeringskosten
Verzekeringskosten voor bedrijfsauto's kunnen variëren afhankelijk van het gebruik en de waarde van het voertuig. Elektrische bedrijfsauto's kunnen soms hogere premies hebben, maar profiteren ook van lagere operationele risico's en speciale verzekeringspolissen die steeds vaker worden aangeboden door Nederlandse verzekeraars.

Belastingen en subsidies
Nederlandse bedrijven kunnen profiteren van belastingvoordelen en subsidies voor elektrische bedrijfsvoertuigen. Dit kan aanzienlijke besparingen opleveren op lange termijn, vooral door het benutten van de MIA, VAMIL en KIA. 

Afschrijving
De afschrijving van elektrische bedrijfsauto's volgt een vergelijkbare trend als die van personenauto's, hoewel de specifieke gebruiksomstandigheden en bedrijfsmodellen een grote invloed kunnen hebben. In Nederland wordt de restwaarde van elektrische bedrijfsvoertuigen steeds beter voorspelbaar, wat helpt bij het maken van weloverwogen investeringsbeslissingen. Voor bedrijfswagens in Nederland zal de invoering van strengere milieuzones en zero-emissie zones in gemeenten vanaf 2025 een belangrijke factor worden bij het bepalen van de afschrijving van voertuigen. Deze ontwikkeling heeft zowel directe als indirecte gevolgen voor de waarde en kosten van bedrijfswagens.

Directe Gevolgen

1. Toegang tot stedelijke gebieden: Bedrijfswagens die niet aan de vereiste emissienormen voldoen, kunnen worden beperkt in hun toegang tot stedelijke gebieden met milieuzones. Voertuigen met hogere emissieniveaus kunnen mogelijk niet meer worden gebruikt voor leveringen of dienstverlening binnen deze zones, waardoor hun waarde daalt.

2. 
Waardedaling van oude voertuigen: Oudere bedrijfswagens met verbrandingsmotoren zullen waarschijnlijk sneller in waarde dalen vanwege de beperkingen die worden opgelegd door de milieuzones. Bedrijven die deze voertuigen bezitten, kunnen geconfronteerd worden met hogere kosten voor vervanging of upgrade naar voertuigen die voldoen aan de vereiste emissienormen.


Indirecte gevolgen

1. Toenemende vraag naar Zero-Emissie voertuigen: Als gevolg van de invoering van milieuzones zullen bedrijven naar verwachting meer vraag zien naar zero-emissie voertuigen, zoals batterij elektrische bedrijfswagens. Deze voertuigen zullen waardevoller worden omdat ze onbeperkte toegang hebben tot stedelijke gebieden en voldoen aan de strengere emissienormen.
2. Stijgende restwaarde van elektrische bedrijfswagens: Elektrische bedrijfswagens zullen naar verwachting een hogere restwaarde behouden of zelfs in waarde stijgen vanwege hun mogelijkheid om te opereren in zero-emissie zones en milieuzones. Bedrijven die investeren in elektrische bedrijfswagens kunnen daarom profiteren van een gunstiger afschrijvingspatroon op lange termijn.

Conclusie

Voor bedrijfswagens in Nederland zullen de invoering van strengere milieuzones en zero-emissie zones vanaf 2025 een aanzienlijke invloed hebben op de afschrijving van voertuigen. Het is essentieel voor bedrijven om deze ontwikkelingen mee te nemen in hun besluitvorming bij het aanschaffen en beheren van hun wagenpark. Elektrische bedrijfswagens kunnen een aantrekkelijke optie worden vanwege hun vermogen om te voldoen aan de nieuwe regelgeving en mogelijk zelfs waarde te behouden of te stijgen in vergelijking met traditionele voertuigen met verbrandingsmotoren. 


De EV App

Wil je meer weten over TCO en op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen EV? Download dan de app via de App store of Play Store. Of download de webversie. De EV App kanaliseert bestaande en nieuwe EV-kennis opdat alle gebruikers van De EV App, beter zijn geïnformeerd over de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van Elektrisch Vervoer. De EV App is jouw navigatiemiddel in de snelle complexe wereld van EV.
TCO elektrisch rijden





Neem contact op
Zet de eerste stap naar
meer kennis over elektrisch vervoer
Het EV Kenniscentrum is dé plek waar EV Experts samenwerken om
hun kennis en inspiratie met jou te delen. Kennisbank
Onze partners
Copyrights © 2022 All Rights Reserved