DC Gelijkstroom laden bij elektrisch vervoer

Wat is gelijkstroom?

Gelijkstroom (vaak afgekort als DC, wat direct current betekent) is een elektrische stroom met constante stroomrichting. In de volksmond wordt dit ook wel snelladen genoemd. Deze stroom is nodig voor bijna alle elektronica. Hierbij verplaatst de stroom zich altijd van de + naar de - pool, dus van de positieve naar de negatieve pool. In dit artikel leggen wij uit hoe snelladen werkt en wat gelijkstroom precies is.

 

DC gelijkstroom laden (snelladen)

Het elektriciteitsnet levert altijd wisselstroom. Het verschil tussen het laden met gelijkstroom of wisselstroom zit in de locatie van de converter (binnen of buiten de auto). Bij DC laden zit de converter in de laadpaal zelf. Dit betekent dat de stroom rechtstreeks kan worden opgeslagen in de accu van het elektrisch voertuig. Deze stroom hoeft niet eerst via de converter in de auto zelf omgezet te worden. Vandaar dat snelladen een stuk sneller gaat dan normaal opladen.

AC/DC spanning

Al zeer 100 jaar is wisselstroom (AC) de basis van onze elektriciteit. Steeds vaker komen er DC technologieën op de markt. Denk hierbij aan zonnepanelen en batterijen die energie opslaan. Zo ook de elektrische auto.

Gelijkstroom gevaarlijk?

Een vraag die regelmatig voorbij komt; is gelijkstroom gevaarlijk? Dit is alleen maar gevaarlijk als de stroom van de min naar de plus kan lopen. Je kan dus gemakkelijk de ene pool aanraken om er een stekker aan te zetten bijvoorbeeld, mits de andere pool goed geïsoleerd is. 

Hoogspanning gelijkstroom

Hoogspanning gelijkstroom, ook wel HVDC genoemd, zijn de elektriciteitsverbindingen die je vaak ziet langs de snelweg. Deze geleiden stroom van grote afstanden. 

Gelijkstroom symbool

Gelijkstroom heeft een internationaal symbool. Een streep met een stippellijn. Gelijkstroom is waarschijnlijk het soort elektriciteit waar je aan denkt bij stroom. 

Hoe werkt gelijkstroom bij een een EV accu?

  • Bij het laden van gelijkstroom wordt de lader rechtstreeks verbonden met de HV-batterij. Het laadproces wordt gemonitord door een regelapparaat, het Battery Management System ( BMS), die zich in de batterijbehuizing bevindt.
  • Het battery management system (BMS) zorgt voor de bescherming van de batterij.
  • Er wordt dus geen gebruik meer gemaakt van de OBC, dus spreken we ook niet meer van 1 of 3 fase laden.
  • De grootte van de laadstroom wordt ook bij gelijkstroom laden bepaald/beperkt door het

AC of DC stroom betekenis?

De meeste publieke laadpalen maken gebruik van AC-laden. DC-laders kom je voornamelijk langs de snelweg of bij hotels tegen. Deze bieden dus de mogelijkheid om jouw elektrische auto sneller op te laden. Je kan je afvragen waarom niet alle laadpalen DC-laders zijn. Dit heeft te maken met de complexiteit van de laders. Deze hebben hogere productie- en installatiekosten. Daardoor is DC-laden duurder dan AC-laden. Een publieke laadpaal kost gemiddeld 0,35 euro per kWh en bij een snellader is dit ongeveer 0,59 euro. 

Oudere snelladers leveren een vermogen van maximaal 50kW. Moderne snelladers bieden 150 tot 350kW. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de auto weer opgeladen is. Van 10 tot 80% duurt (afhankelijk van de auto) ongeveer 20 minuten tot 3 kwartier. Het is verstandig om bij een snellader niet meer dan 80% te laden. Dit heeft te maken met het feit dat een auto het liefste laad als hij helemaal leeg is. Na 50-80% daalt het laadvermogen. Een snellader is immers bedoeld om snel weer op weg te kunnen en om jouw bestemming te halen.

 
 
Laad jouw kennis op met één van onze cursussen...
De EV App De EV App is een onafhankelijke infotool waar u eenvoudig en snel de informatie vindt die u zoekt, zonder eindeloos het internet te hoeven afstruinen. De EV App brengt u in contact met de juiste fora en betrouwbare nieuwsplatforms.
Zet de eerste stap naar
meer kennis over elektrisch vervoer
Het EV Kenniscentrum is dé plek waar EV Experts samenwerken om
hun kennis en inspiratie met jou te delen. Kennisbank
Onze partners
Copyrights © 2022 All Rights Reserved