AC-> Wisselstroom laden

AC Wisselstroom laden

Wisselstroom (ook wel AC genoemd, staat voor alternating current) is een elektrische stroom met een wisselende stroomrichting. De elektriciteit stroomt van plus naar min en andersom. Zo wordt de stroom geleverd via het elektriciteitsnet aan huishoudens en de industrie. Wisselstroom is de tegenpool van gelijkstroom.

Bij het laden met wisselstroom wordt de maximale laadstroom geregisseerd door de On Board Charger (OBC) die zich in het voertuig bevindt. Om te voorkomen dat de laadkabel of het laadstation wordt overbelast krijgt de OBC informatie over de toegepaste laadkabel en het type laadstation. In dit artikel leggen we uit hoe AC-laden werkt en wat de voordelen zijn ten opzichte van DC-laden. 


De standaard laadpaal (AC-laden)

Een gewone laadpaal (die je op kantoor vindt, bij jou in de buurt of thuis) levert wisselstroom, hiermee kan je AC-laden. De elektrische auto zet met behulp van een omvormer de wisselstroom om naar gelijkstroom. Op deze manier kan elektriciteit in de batterij worden opgeslagen. AC-laden is vaak voordeliger dan DC-laden. Dit komt omdat de stroom direct uit het net komt en bij een AC-laadpaal hoeft geen omvormer in de paal geïnstalleerd te worden, dit moet wel bij een DC-laadpaal. 


Hoe snel gaat AC-laden?

Hoe snel jouw auto vol is met AC-laden is afhankelijk van het vermogen van de laadpaal, maar ook van het vermogen van de omvormer in de elektrische auto. Een AC-laadpaal heeft afhankelijk van het type en vermogen van 3,7 tot 22kW en heeft een laadsnelheid van 15 tot 90 kilometer per uur. De laadsnelheid hangt dus mede af van de aangekoppelde auto.

AC-laden duurt gemiddeld dus langer dan DC-laden, maar als jij thuis bent of op kantoor heeft AC-laden de voorkeur. Dit is namelijk goedkoper. 


Hoe werkt wisselstroom laden?

AC stroom moet nog worden omgezet naar DC stroom. Dit gebeurt met behulp van een omvormer. Tijdens het omvormen van de spanning wordt een deel van de opgenomen energie in warmte omgezet, ook verlies door weerstand en buitentemperatuur heeft invloed voor de energie opname. Dit betekent dat de HV-batterij wordt geladen met minder energie dan het externe laadstation afgeeft. Het maximale AC laadvermogen, waarmee de batterij laadt, wordt begrensd door de OBC. 


On Board Chargers (OBC)

Hoe snel je kunt laden en hoe ver je kan rijden, hangt dus af van de auto. De interne lader van de auto is hierbij bepalend. Dit is de On Board Charger en is de daadwerkelijke lader van de accu. Deze lader zet de wisselstroom om in gelijkstroom. On Board Chargers zijn er in 1 fase en 3 fase uitvoeringen. De toegepaste uitvoering is te herkennen aan de penbezetting van de laadaansluiting.