AC-> Wisselstroom laden

AC staat voor alternating current. De vertaling hiervan is wisselstroom. Hoe het precies werkt kun je hieronder zien, maar belangrijk is te weten dat dit dezelfde stroom is die thuis uit je stopcontact komt. Eigenlijk de stroom die in heel Europa in elk gebouw of straat aanwezig is.
Deze stroom kun je helaas niet rechtstreeks in een batterij stoppen, batterijen lustten nu eenmaal alleen maar gelijkstroom (DC). Net zoals voor je laptop is daar dus een adapter voor nodig om de AC om te zetten naar DC.Om dit probleem op te lossen heeft elke auto een grote adapter die van deze wisselstroom weer gelijkstroom maakt, die bij auto's de 'on board charger' heet. Dit is een apparaat wat in je auto zit, tussen de laadpoort en je batterij. Deze on-board charger wordt gebruikt bij het laden op wisselstroom. Dus bij de laadpaal in de straat, op de camping of bijvoorbeeld thuis.  

Bij het laden met wisselstroom wordt de laadcyclus geregisseerd door de On Board Charger (OBC). Afhankelijk van hoe zwaar deze OBC is uitgevoerd kan de hoog-voltage (HV-) of tractie batterij van de auto met een hoog of laag vermogen worden opgeladen.
Het maximale AC laadvermogen, wordt ook mede begrensd door de OBC. Immers, als de OBC de AC stroom met maximaal 3,7kW vermogen kan omzetten naar DC stroom dan kan de batterij helaas niet met hogere AC vermogens geladen worden. Ook niet als je aan een 22kW laadpaal gaat staan. De OBC is in dat geval de beperkende factor, en komt nog wel eens voor bij oude modellen Smarts en Mitshubishi auto's. De meeste OBC's zijn tegenwoordig van het type 11kW, sommigen zelfs 22kW. Verder regelt deze OBC nog wat dingen mbt de veiligheid zoals bescherming voor overbelasting. 
 
On Board Chargers zijn er in 1, 2- en 3 fase uitvoeringen. 2-Fase OBC's komen maar weinig voor (o.a. VW E-Golf en enkele oudere Mercedes modellen) en zijn eigenlijk 2 naast elkaar gezette 1-fase laders.

De 1-fase OBC's kunnen laden op 3,7 kW (16A) of 7,4kW (32A). 
De 2-fase OBC's kunnen laden op 3,7 kW (16A) of 7,4 kW (2x16A) 
De 3-fase OBC's kunnen daarbovenop nog laden op 11kW (3x16A) en 22 kW (3x32A)  

AC Laadpalen komen voor in de volgende vermogens:

1x16A (3,7kW)
1x32A (7,4 kW)
3x16A (11kW)
3x32A (22kW)

Dit maximale vermogen is helaas geen garantie. Elke aansluiting kan verdeeld zijn over meerdere laadpalen waardoor je op een lager vermogen laadt dan je zou verwachten. 
Vooral bij laadpalen met meerdere sockets wil de beschikbare energie nogal eens verdeeld zijn. 
Het is wél een maximumwaarde. Als je dus weinig tijd hebt maar geen snellader in de buurt kan vinden kan je het beste een 22kW laadpunt opzoeken. 

De laadsnelheid wordt verder bepaald door de traagste schakel in de keten, dat kan de laadpaal of OBC zijn met een maximum,
maar ook een (koude) batterij en zelfs het type kabel wat wordt gebruikt heeft invloed op deze laadduur. 

Bij snellaadstations wordt de AC stroom van het stroomnetwerk omgezet naar DC (gelijkstroom) maar dan door apparatuur op het snellaadstation.
Hierbij wordt de onboard charger (OBC) niet gebruikt. 



Laad jouw kennis op met één van onze cursussen...
De EV App De EV App is een onafhankelijke infotool waar u eenvoudig en snel de informatie vindt die u zoekt, zonder eindeloos het internet te hoeven afstruinen. De EV App brengt u in contact met de juiste fora en betrouwbare nieuwsplatforms.
Zet de eerste stap naar
meer kennis over elektrisch vervoer
Het EV Kenniscentrum is dé plek waar EV Experts samenwerken om
hun kennis en inspiratie met jou te delen. Kennisbank
Onze partners
Copyrights © 2022 All Rights Reserved