Verschil tussen 1-fase en 3-fasen
Een aansluiting bestaat uit de kabels (+ beveiliging) die de meter in uw meterkast verbindt met het elektriciteitsnet. De grootte van de aansluiting bepaalt hoeveel stroom door uw aansluiting kan. U heeft thuis een 1-fase-aansluiting of een 3-fasenaansluiting.Wat is 1-fase?Veel huizen zijn via een 1-fase-aansluiting aangesloten op het elektriciteitsnet. Bij een 1-fase-aansluiting komt een elektriciteitskabel uw huis binnen. In die kabel zitten twee draden: de fasedraad en de nuldraad.De spanning op uw stopcontacten is het verschil tussen die ene fasedraad en de nuldraad. Als u een 1-fase groepenkast in uw meterkast heeft staat er 220/230V op uw elektriciteitsmeter. De 1-fase-aansluiting is op de factuur van de energieleverancier te herkennen als 1x25/1x30A.
Wat is 3-fasen?
Bij een 3-fasenaansluiting komen drie fasedraden van ieder 230 V uw meterkast binnen. En de nuldraad. De 3-fasenaansluitingen zijn grotere aansluitingen dan de 1-fase-aansluitingen. Ze leveren een groter vermogen. Als u een 3-fasen groepenkast in uw meterkast heeft, staat er 3x220/230V of 380/400V op uw elektriciteitsmeter. Er komen in totaal ook vier draden - de drie fasedraden en de nuldraad - uit de onderkant van uw groepenkast.
De standaard huisaansluiting is de 3x25A-aansluiting.
In onderstaande afbeelding kunt u zien hoe 3-fase stroom op ons stroomnet wordt getransporteerd.
Krachtstroom of 3-fasen
Als een installateur of leverancier adviseert om krachtstroom aan te leggen, wordt een 3-fasenaansluiting bedoeld. Krachtstroom is niet geschikt voor huishoudelijke apparatuur maar is nodig voor apparatuur dat veel elektriciteit verbruikt bij een hogere spanning dan de standaard 230 Volt.
Als u wel krachtstroom nodig heeft dan zal een installateur dit voor u aanleggen. U moet dan al wel een 3-fasenaansluiting hebben. Check je autoAls u een auto heeft die op 11kW of 22kW laden kan, maar uw woning heeft nog een 1-fase aansluiting, dan is het aan te raden om thuis 3-fasen aansluiting te nemen. Hierdoor laadt uw auto 3x zo snel dan als u uw 1-fase aansluiting in tact laat.
Dit klusje moet door de netbeheerder gebeuren gebeuren en kost eenmalig enkele honderden euro's. De installateur van de laadpaal of uw eigen elektricien zal hierna de apparatuur in huis gelijkmatig over deze 3 fases verdelen.
Heeft u een auto met een 1-fase boordlader dan is het upgraden van uw huisaansluiting naar 3-fasen niet nodig. Alle elektrische auto's worden tegenwoordig met een 3-fasen boordlader uitgevoerd dus als u elektrisch blijft rijden is de kans groot dat u op een dag toch uw huis aansluiting zult opwaarderen, al kunnen alle 3-fase ladende auto's ook prima op 1-fase opgeladen worden. De laadduur wordt daar alleen langer van. (3x zo lang)
Bronnen:
Liander, verschil tussen 1-fase en 3 fasen
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/typen/doorlaatwaarde