1 en 3 fase

 

 

3 fase elektriciteitsnetwerk in Nederland

In Nederland hebben we een 3 fase elektriciteitsnetwerk. De meeste oudere huizen in Nederland hebben standaard een aansluiting van 1 fase in de meterkast. Bv 1x 25 Ampère. Dat betekent 25 Ax 230 V is maximaal 5,75 kW. Huizen van na juli 2011 hebben standaard 3x 25A. Dit is vaak voldoende om een moderne huishouding van elektriciteit te voorzien. In dit artikel leggen wij uit wat het verschil is tussen een 1-fase en 3-fase laadpunt en welke geschikt is voor jouw auto. 


Verzwaren netaansluiting

Voor het verzwaren van je netaansluiting naar 3x 35A of meer betaal je jaarlijks een behoorlijke verhoging op je vastrecht. Buiten het feit dat je thuis of op de zaak een 1 of 3 fase aansluiting kan hebben, kan de On board Charger (OBC) in een BEV ook een 1 of 3 Fase zijn. Het is te verwachten dat de meeste nieuwe BEV's voor de Nederlandse markt worden uitgerust met en 3 fase OBC. 


Kies ik voor een 1-fase of 3-fase laadpunt?

Het laadvermogen van een laadpaal wordt aangeduid met Kilowatt (kW). Bij de keuze voor een laadpaal kun je kiezen voor een 1-fase of 3-fase laadpunt. In Jip en Janneke taal: bij een 1-fase laadpunt gaat de stroom door 1 draad en bij een 3-fase laadpunt door 3. Het laadvermogen van een 3-fase laadpunt is vaak hoger dan die van een 1-fase laadpunt. 


Hoe werkt een 1-fase laadpunt?

Dit laadpunt werkt op een 1-fase aansluiting. Dit type maakt gebruik van de 230V aansluiting in jouw woning. De maximale stroom voor 1-fase in de meterkast is vaak 16A, hiermee komt het maximale laadvermogen van een 1-fase laadpunt op 3,7kW. Een accu van 60kW is met dit laadvermogen in ongeveer 16 uur opgeladen is. 


Hoe werkt een 3-fase laadpunt?

Als jouw auto geschikt is voor een 3-fase laadpunt, is het misschien verstandig om hier gebruik van te maken. Hiervoor heb je een 3-fase aansluiting nodig in de meterkast. Een 3-fase laadpunt maakt gebruik van krachtstroom (400V). Met een maximale stroom van 16A levert een 3-fase laadpunt een vermogen van 11kW. Dit is 3 keer sneller dan een 1-fase laadpunt. Een accu van 60kW is dan opgeladen in minder dan 6 uur.Welke laadpaal jij kiest is dus afhankelijk van hoeveel laadvermogen jouw auto aan kan.