Kunnen toekomstige elektrische auto's verder rijden dan nu?

De afstand die je met een volle batterij van een elektrische auto kunt rijden, heet actieradius. Elektrische auto’s kunnen steeds verder rijden. Deze zal waarschijnlijk in de toekomst nog groter worden. De eerste generatie elektrische auto’s werd in de periode 2009-2014 gepresenteerd. Het ging om auto’s als de Mitsubishi i-MiEV, de Nissan LEAF en de Renault ZOE. Met een volle batterij konden deze auto’s volgens de standaardtest NEDC 150 tot 175 kilometer rijden. 2010_Mitsubishi_i-MiEV.jpg De nieuwste generatie elektrische auto’s is in de periode 2017-2020 gepresenteerd. Het gaat om auto’s als de Nissan LEAF e+, de Opel Ampera-e, de Tesla Model 3 en de Renault ZOE en de Hyundai KONA. Met een volle batterij kunnen deze auto’s volgens de nieuwe standaardtest WLTP 400 tot 500 kilometer rijden. maxresdefault.jpg Elektrische auto’s die 400 tot 500 kilometer kunnen rijden met een volle batterij blijven de komende 5 tot 10 jaar de standaard. Nieuwe batterijtechnieken zullen in de toekomst elektrische auto’s mogelijk maken die 800 tot 1.000 kilometer kunnen rijden. Bovendien komen er ook goedkopere elektrische auto’s op de markt. Met deze auto’s van bijvoorbeeld MG, Mazda en Volkswagen kun je een afstand van ongeveer 260 kilometer rijden. Of het nodig is om een grote batterij te hebben, is afhankelijk van de gebruiker. Mensen die veel lange afstanden rijden, vinden een grote batterij belangrijker. Door voor auto’s kleine en grote batterijen aan te bieden, worden elektrische auto’s voor iedereen aantrekkelijk. Mensen die alleen korte afstanden rijden, hebben namelijk geen grote batterij nodig. Omdat een elektrische auto met een kleine batterij goedkoper is, is deze voor hen aantrekkelijker. Het heeft een aantal redenen dat fabrikanten steeds grotere batterijen in elektrische auto’s kunnen plaatsen. Zo is de prijs van batterijen de afgelopen jaren fors gedaald. Begin 2013 kostte een batterij nog 800 tot 1.000 Amerikaanse dollar per kilowattuur. In 2019 was die prijs al gedaald naar minder dan 100 dollar per kilowattuur. Wel is het onzeker of er in de toekomst voldoende lithium is om batterijen te maken. Toch is het einde van de prijsdaling nog niet in zicht. Elektrische auto’s worden hierdoor steeds goedkoper. Bovendien kiezen fabrikanten door de lagere prijs vaker voor grotere batterijen. Hierdoor neemt de actieradius van elektrische auto’s toe. vision-avtr_resize_md.jpeg   bronnen: Nederland Elektrisch, Veelgestelde vragen en antwoorden, https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragen