Kunnen toekomstige elektrische auto's verder rijden dan nu?

De eerste generatie elektrische auto’s werd in de periode 2009-2014 gepresenteerd. Het ging om auto’s als de Mitsubishi i-MiEV, de Nissan LEAF en de Renault ZOE. Met een volle batterij konden deze auto’s volgens de standaardtest NEDC 150 tot 175 kilometer rijden. In de praktijk hield het met 100-130km vaak wel op.  

2010_Mitsubishi_i-MiEV.jpg

Tussen 2015 en 2020 heeft de EV sector een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Er kwamen modellen met 200 tot 500km daadwerkelijk bereik en ze werden ook steeds betaalbaarder.
Vanaf 2020 worden elk jaar inmiddels tientallen elektrische modellen aangekondigd, met als hoogtepunt maar liefst 73 modellen in 2022. Elektrisch is de nieuwe standaard.

maxresdefault.jpg

Alle aangekondige auto's hebben inmiddels een realistische actieradius vanaf 300km. De mercedes EQE hieronder bijvoorbeelt draait zijn hand niet om voor 600km bereik op één lading.
De komende jaren zullen door nieuwe batterijtechnieken elektrische auto’s mogelijk maken die 1.000 kilometer kunnen afleggen op één lading, of nog meer. Of het nodig is om een grote batterij te hebben, is afhankelijk van de gebruiker. Mensen die veel lange afstanden rijden, vinden een grote batterij belangrijk. Door voor auto’s kleine en grote batterijen aan te bieden, worden elektrische auto’s voor iedereen aantrekkelijk. Mensen die alleen korte afstanden rijden, hebben vaak geen grote batterij nodig. Omdat een elektrische auto met een kleine batterij aanzienlijk goedkoper is te produceren, is deze voor hen aantrekkelijker. Het heeft een aantal redenen dat fabrikanten steeds grotere batterijen in elektrische auto’s kunnen plaatsen. Zo is de prijs van batterijen de afgelopen jaren fors gedaald. Begin 2013 kostte een batterij nog 800 tot 1.000 Amerikaanse dollar per kilowattuur. In 2019 was die prijs al gedaald naar minder dan 100 dollar per kilowattuur. Er komen ook steeds meer batterijen zonder kobalt (LFP) en zonder lithium op de markt. De batterijmarkt is booming en hierdoor wordt er volop geïnnoveerd. Het einde van de prijsdaling voor batterijen is daarom nog niet in zicht en elektrische auto’s worden daardoor steeds goedkoper. Bovendien kiezen fabrikanten door de lagere prijs vaker voor grotere batterijen. Hierdoor neemt de actieradius van elke nieuwe elektrische auto toe. 

vision-avtr_resize_md.jpeg  

bronnen: Nederland Elektrisch, Veelgestelde vragen en antwoorden, https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragen  
Laad jouw kennis op met één van onze cursussen...
De EV App De EV App is een onafhankelijke infotool waar u eenvoudig en snel de informatie vindt die u zoekt, zonder eindeloos het internet te hoeven afstruinen. De EV App brengt u in contact met de juiste fora en betrouwbare nieuwsplatforms.
Zet de eerste stap naar
meer kennis over elektrisch vervoer
Het EV Kenniscentrum is dé plek waar EV Experts samenwerken om
hun kennis en inspiratie met jou te delen. Kennisbank
Onze partners
Copyrights © 2022 All Rights Reserved