Hoe ver kom je in een elektrische auto?

De afstand die je met een volle batterij van een elektrische auto kunt rijden, heet actieradius. Dit wordt ook wel bereik of range genoemd. Je kunt het vergelijken met de afstand die een auto op één volle tank benzine of diesel kan rijden. De actieradius van een elektrische auto hangt af van 3 dingen:
  1. de grootte van de batterij (te vergelijken met de inhoud van de tank van een auto die op benzine of diesel rijdt);
  2. de hoeveel energie de auto nodig heeft om te rijden (verbruik en rijgedrag);
  3. en je rijstijl en het weer.
  De grootte van de batterij Hoeveel elektriciteit je kunt opslaan in een batterij, wordt uitgedrukt in kilowattuur. Dit heet de capaciteit. De capaciteit hangt af van de grootte van de batterijen. Een elektrische auto bevat meerdere batterijen. Dit heet het batterijpakket. In een groot batterijpakket kun je in de regel meer energie opslaan dan in een kleiner batterijpakket. En dan is er nog de energiedichtheid. Dit is het verband tussen de capaciteit en de grootte van een batterijpakket. Door nieuwe batterijtechniek gaat de energiedichtheid omhoog. En dus zijn er steeds kleinere batterijen nodig om dezelfde hoeveelheid elektriciteit op te slaan. accu.jpg   Het verbruik Het verbruik zegt iets over hoeveel energie een auto nodig heeft om te rijden. Hoe groter de auto, hoe meer benzine of brandstof nodig is om 1 kilometer te rijden. Een grote auto is namelijk ook zwaarder. Dit geldt ook voor een elektrische auto. Hoe zwaarder het batterijpakket en dus de elektrische auto, hoe meer elektriciteit gebruikt wordt. Andere belangrijke factoren zijn de vorm van de auto en de kwaliteit van de onderdelen die zorgen dat de auto rijdt (aandrijflijn). Hoe zuinig een auto is die op benzine of diesel rijdt, zie je aan het aantal gebruikte liters per 100 kilometer. Hoe zuinig een elektrische auto rijdt, zie je aan het aantal gebruikte kilowattuur elektriciteit per 100 kilometer. verbruik.jpg   Je rijstijl en het weer Niet alleen de auto heeft invloed op het verbruik, de rijstijl van de gebruiker heeft dat ook. Rij je rustig? Kies je ervoor om energie terug te winnen tijdens het remmen? Let je op je snelheid? Dan zal je zuiniger rijden. Ook de verwarming en airconditioning van een auto hebben energie nodig. Dit heeft dus invloed op het verbruik. Batterijen presteren het beste bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden. Bij een lagere temperatuur werken batterijen minder goed. Daarnaast kost het verwarmen van de auto veel energie, terwijl die warmte bij een auto die op benzine of diesel rijdt vrijkomt als restwarmte. Hierdoor neemt de afstand die je in de winter met een elektrische auto kunt rijden behoorlijk af. Veel elektrische auto’s kunnen daarom de batterijen koelen én verwarmen. Hiervoor is weliswaar energie nodig, maar het zorgt ervoor dat de batterijen een stuk beter werken. Daardoor is het verlies aan actieradius weer kleiner. racen.jpeg   bronnen: Nederland Elektrisch, Veelgestelde vragen en antwoorden, https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragen ANWB, Actieradius van elektrische auto's: zo werkt het, https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/actieradius-en-verbruik