De afstand die je met een volle batterij van een elektrische auto kunt rijden, heet actieradius. Dit wordt ook wel bereik of range genoemd. De actieradius van een elektrische auto hangt af van 4 dingen:
- De capaciteit van de batterij
- De hoeveel energie de auto nodig heeft om te rijden (verbruik)
- Rijgedrag / Rijstijl
- Weersomstandigheden
De grootte van de batterijHoeveel elektriciteit je kunt opslaan in een batterij, wordt uitgedrukt in kilowattuur. Dat is de capaciteit. De capaciteit hangt af van de grootte van de batterijen. Een elektrische auto bevat meerdere batterijen. Dit heet het batterijpakket. In een groot batterijpakket kun je in de regel meer energie opslaan dan in een kleiner batterijpakket. En dan is er nog de energiedichtheid. Dit is het verband tussen de capaciteit en de grootte van een batterijpakket. Door nieuwe batterijtechnieken gaat de energiedichtheid omhoog. En dus zijn er steeds minder batterijen nodig om dezelfde hoeveelheid elektriciteit op te slaan.
VerbruikHet verbruik zegt iets over hoeveel energie een auto nodig heeft om te rijden. Hoe groter de auto, hoe meer energie nodig is om 1 kilometer te rijden. Een grote auto is ook zwaarder. Hoe zwaarder de elektrische auto, hoe meer elektriciteit gebruikt wordt. Andere belangrijke factoren zijn de vorm van de auto en de kwaliteit van de onderdelen die zorgen dat de auto rijdt (aandrijflijn). Hoe zuinig een elektrische auto rijdt, zie je aan het aantal gebruikte kilowattuur elektriciteit per 100 kilometer. Over het algemeen wordt de vuistregel gebruikt dat een verbruik van 15kWh of minder per 100km bescheiden is, en alles meer dan 15kWh per 100km als niet zo zuinig wordt beschouwd.
Je rijstijl en het weer
Niet alleen de auto heeft invloed op het verbruik, de rijstijl van de gebruiker heeft dat ook. Rij je rustig? Kies je ervoor om energie terug te winnen tijdens het remmen? Let je op je snelheid? Dan zal je zuiniger rijden. Ook de verwarming en airconditioning van een auto hebben energie nodig. Dit heeft dus invloed op het verbruik.
Batterijen presteren het beste bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden. Bij een lagere temperatuur werken batterijen minder goed. Daarnaast kost het verwarmen van de auto veel energie, terwijl die warmte bij een auto die op benzine of diesel rijdt vrijkomt als restwarmte. Hierdoor neemt de afstand die je in de winter met een elektrische auto kunt rijden behoorlijk af. Veel elektrische auto’s kunnen daarom de batterijen koelen én verwarmen. Hiervoor is weliswaar energie nodig, maar het zorgt ervoor dat de batterijen een stuk beter werken. Daardoor is het verlies aan actieradius weer kleiner.
RijstijlNiet alleen de auto heeft invloed op het verbruik, de rijstijl van de gebruiker heeft dat ook. Rij je rustig? Kies je ervoor om energie terug te winnen tijdens het remmen? Let je op je snelheid? Dan zal je zuiniger rijden. Ook de verwarming en airconditioning van een auto hebben energie nodig. Dit heeft ook invloed op het verbruik, al wordt dit wel vaak overschat. Een airco of warmtepompt kost natuurlijk energie, maar op een lange reis is dit maar een paar procent. Uitzondering: Een auto met elektrische ringverwarming (zonder warmtepomp) zal op koude dagen 2000 Watt gebruiken voor het verwarmen van de auto. Op een uur rijden kost dit je ongeveer 10km actieradius.
TemperatuurBatterijen presteren het beste bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden. Bij een lagere temperatuur werken batterijen minder goed. Hierdoor neemt de afstand die je in de winter met een elektrische auto kunt rijden behoorlijk af. Veel elektrische auto’s kunnen daarom de batterijen koelen én verwarmen. Hiervoor is weliswaar wat energie nodig, maar het zorgt ervoor dat de batterijen een stuk beter werken en dat je bij de snelladers goede laadsnelheden haalt. Daardoor is het verlies aan actieradius en tijd weer kleiner.
bronnen:
Nederland Elektrisch, Veelgestelde vragen en antwoorden, https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragen
ANWB, Actieradius van elektrische auto's: zo werkt het, https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/actieradius-en-verbruik