Fabrikanten zijn verplicht om het verbruik van hun auto’s op te geven. Op basis van vooraf vastgestelde regels wordt de actieradius gemeten. Dit betekent dat met alle auto’s een standaardtest in een laboratorium uitgevoerd wordt. Hoeveel energie auto’s nodig hebben, kun je op verschillende manieren bepalen. De autofabrikanten geven informatie aan de hand van standaardtesten. Tot 2018 heette deze test NEDC. De standaardtest is sinds 2018 de Worldwide harmonized Light-vehicles Test Procedure (WLTP). Deze is ontwikkeld in opdracht van de Europese Unie. De WLTP zegt ook iets over hoeveel CO2 er vrijkomt als auto’s rijden.
Ondanks de invoering van de WLTP zijn de testcijfers nog niet gelijk aan de cijfers uit de praktijk. In het dagelijks gebruik heeft een auto meer energie nodig dan de fabrikant opgeeft. Om meerdere redenen kan er een verschil zijn tussen de cijfers uit de praktijk en die van de WLTP. Dit kan bijvoorbeeld komen door de rijstijl van de gebruiker, extreem weer of de kwaliteit van het wegdek. Er zijn verschillende websites waar ervaringen van gebruikers worden bijgehouden om de actieradius uit de praktijk te achterhalen.
De websites van onze partner
www.EV-Database.nl en ook
https://www.spritmonitor.de
zijn hier voorbeelden van.
'EVDB Real Range'