Is bereik in WLTP betrouwbaar?

Fabrikanten zijn verplicht om het verbruik van hun auto’s op te geven. Op basis van vooraf vastgestelde regels wordt de actieradius gemeten. Dit betekent dat met alle auto’s een standaardtest in een laboratorium uitgevoerd wordt. Hoeveel energie auto’s nodig hebben, kun je op verschillende manieren bepalen. De autofabrikanten geven informatie aan de hand van standaardtesten. Tot 2018 heette deze test NEDC. De standaardtest is sinds 2018 de Worldwide harmonized Light-vehicles Test Procedure (WLTP). Deze is ontwikkeld in opdracht van de Europese Unie. De WLTP zegt ook iets over hoeveel CO2 er vrijkomt als auto’s rijden.

Ondanks de invoering van de WLTP zijn de testcijfers nog niet gelijk aan de cijfers uit de praktijk. In het dagelijks gebruik heeft een auto meer energie nodig dan de fabrikant opgeeft. Om meerdere redenen kan er een verschil zijn tussen de cijfers uit de praktijk en die van de WLTP. Dit kan bijvoorbeeld komen door de rijstijl van de gebruiker, extreem weer of de kwaliteit van het wegdek. Er zijn verschillende websites waar ervaringen van gebruikers worden bijgehouden om de actieradius uit de praktijk te achterhalen.
De websites van onze partner www.EV-Database.nl en ook www.spritmonitor.de/en/overview zijn hier voorbeelden van.

elektrische auto actieradius  

'EVDB Real Range'

Bij EV-Database kun je de 'Real Range' bekijken. Dit is een realistische waarde die heel dicht bij de praktijk in de buurt komt en mede is bepaald door gebruikerservaringen in de echte wereld. 

Bronnen: 

Nederland Elektrisch, Veelgestelde vragen en antwoorden, https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragen 
ANWB, WLTP: veelgestelde vragen, https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/wltp-veelgestelde-vragen  
Laad jouw kennis op met één van onze cursussen...