Elektrische auto actieradius: waarom kom je in praktijk minder ver met een elektrische auto dan volgens de fabrikant kan?

Elektrische auto actieradius: dit is de afstand die je met een volle batterij van een elektrische auto kunt rijden. Hoeveel energie de auto nodig heeft om te rijden, het verbruik. Fabrikanten zijn verplicht om het verbruik van hun auto’s op te geven. Op basis van vooraf vastgestelde regels wordt de actieradius gemeten. Dit betekent dat met alle auto’s een standaardtest in een laboratorium uitgevoerd wordt. De standaardtest is sinds 2018 de Worldwide harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP). Ondanks de invoering van de WLTP zijn de testcijfers nog niet helemaal gelijk aan de cijfers uit de praktijk. In het dagelijks gebruik heeft een auto die op elektriciteit, benzine of diesel rijdt meer brandstof of elektriciteit nodig dan de fabrikant opgeeft.

elektrische auto actieradius  

Elektrische auto actieradius: WTLP en NEDC

Hoeveel benzine, diesel of elektriciteit auto’s nodig hebben, kun je op verschillende manieren bepalen. De autofabrikanten geven informatie aan de hand van standaardtesten. Tot 2018 heette deze test NEDC. De standaardtest is sinds 2018 de Worldwide harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP). Deze is ontwikkeld in opdracht van de Europese Unie. De WLTP zegt ook iets over hoeveel CO2 er vrijkomt als auto’s rijden. Ondanks de invoering van de WLTP zijn de testcijfers nog niet helemaal gelijk aan de cijfers uit de praktijk. In het dagelijks gebruik heeft een auto die op elektriciteit, benzine of diesel rijdt meer brandstof nodig dan de fabrikant opgeeft. 

Elektrische auto actieradius: hoe werkt het?

De actieradius van elektrische auto's is te bepalen aan de hand van twee dingen: capaciteit van het accupakket (vergelijk met inhoud van brandstoftank) en het verbruik van de auto. Net zoals dat grote brandstof auto's meer verbruiken dan kleine stadsauto's geldt dat ook bij elektrische auto's.

Accu's van elektrische auto's presteren het beste bij een temperatuur tussen de 18 en 25 graden. De actieradius van een elektrische auto neemt in de winter vaak behoorlijk af, omdat de batterijen bij een lagere temperatuur minder goed werken. Bovendien staat dan vaak de verwarming aan wat zorgt voor een hoger gebruik. 

Elektrische auto actieradius: theorie vs praktijk

Om meerdere redenen kan er een verschil zijn tussen de cijfers uit de praktijk en die van de WLTP. Dit kan bijvoorbeeld komen door de rijstijl van de gebruiker, extreem weer of de kwaliteit van het wegdek. Volgens ANWB moet je twee derde van de WLTP-waarde aanhouden dan heb je een realistisch beeld van de daadwerkelijke actieradius.

Er zijn verschillende websites waar ervaringen van gebruikers worden bijgehouden om de actieradius uit de praktijk te achterhalen. De websites www.EV-Database.nl en www.spritmonitor.de/en/overview zijn hier voorbeelden van.
 

Bronnen

Nederland Elektrisch, Veelgestelde vragen en antwoorden, https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragenANWB, WLTP: veelgestelde vragen, https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/wltp-veelgestelde-vragen