Waarom kun je in de winter minder ver rijden met elektrische auto's? En welke invloed heeft de kou?

Aangezien de meeste elektrische auto's op dit moment nog minder ver komen op een volle accu dan brandstofauto's op een volle tank, valt het des te meer op wanneer je bereik door weersomstandigheden afneemt. De redenen voor een kleinere actieradius in de winter zijn:

  1. Eerder je rijlichten aan want eerder donker
  2. Het verwarmen van de cabine
  3. Lagere spanning in de banden door de kou en daardoor meer rolweerstand
  4. Verreweg de meeste energie wordt verbruikt voor het duwen van de auto door de lucht (luchtweerstand) en in de winter in de lucht kouder, dus moeilijker om doorheen te komen
  5. Koude batterij levert minder efficient electriciteit

WintertestElektrischeAutos.jpg

 

Actieradius

Naar schatting daalt de actieradius (de totale afstand afgelegd kan worden met een volle accu), met 30 procent wanneer het vriest. Dus bij een elektrische auto met een actieradius van 300 km daalt deze met stevige vorst tot een actieradius van 210 km. Dit is uiteraard een pittig verschil. Hoe kouder het buiten is, hoe kleiner de actieradius wordt.

Op tijd opladen is dus cruciaal. Vaak kunt u de actieradius op het dashboard aflezen, hierbij is de kou vaak al mee berekend. Houdt de actieradius bij stevige vorst dus goed in de gaten, zodat u niet in vervelende situaties komt.

 

Koude accu

Accu’s hebben een ideale bedrijfstemperatuur waarop ze het efficiëntst werken. Deze ligt op zo’n 21 graden. Daarboven, maar vooral daaronder functioneert een accupakket minder optimaal. Hoe kouder het is, des te minder energie het accupakket kan leveren. 

Tegenwoordig zijn veel elektrische auto’s voorzien van een geconditioneerd accupakket: de accu kan gekoeld of verwarmd worden. Dit kost weliswaar wat energie, maar door het beter presterende accupakket is er onder aan de streep sprake van een positief effect op de actieradius.

 

Verwarming

Een elektromotor produceert nauwelijks warmte. Uit natuurkundig oogpunt is dat heel efficiënt, maar het betekent wel dat je in de winter niet de motorwarmte kunt gebruiken om het interieur op te warmen. Sommige elektrische auto’s gebruiken een elektrische kachel om het interieur op te warmen, maar dit zijn notoire elektriciteitsverbruikers. Veel elektrische auto’s zijn daarom tegenwoordig voorzien van een zuinigere warmtepomp om het interieur te verwarmen. Onder aan de streep verbruiken die natuurlijk nog steeds energie en dat gaat ten koste van je actieradius in de winter.

 

Is dit bij benzine- en dieselauto’s ook het geval?

Zeker weten! Benzine- en dieselauto’s hebben het zelfs zwaarder in de kou dan de elektrische auto’s. Dit heeft ermee te maken dat de benzine- en dieselauto’s vaak ’s nachts buiten in de vrieskou staan. Terwijl de elektrische auto’s ’s nachts vaak in de oplader gaan, hierdoor blijft de accu warm. En zal de temperatuur van de accu nooit zo ver kunnen dalen als die van een benzine of dieselauto.

De meeste redenen waarom een elektrische auto minder ver rijdt in de winter gelden ook voor benzineauto's, maar daar merk je het minder snel. Zo wordt de restwarmte van een benzinemotor gebruikt voor het verwarmen van de cabine. Ook merk je de inefficiency van een benzineauto minder goed omdat het bijladen van extra energie (tanken bij de benzinepomp) zo snel gaat.

 

Tips:

  • Voorverwarmen van de auto: Voor volledig elektrische auto’s is het raadzaam om de auto alvast voor te verwarmen wanneer deze nog aan de laadpaal zit voordat u gaat rijden. Het onderweg snel verwarmen van de auto kost namelijk heel veel stroom, waardoor de accu van de auto nog sneller leeg gaat en de actieradius daarmee nog sneller daalt.
  • ’s Nachts opladen: ’s nachts daalt de temperatuur altijd het meest. Het is daarom raadzaam om uw auto ’s nachts aan de laadpaal te hangen, omdat de accu door het laden warm blijft. Wanneer de accu niet zo hard afkoelt zal de actieradius ook minder dalen.
  • Bevroren oplaadkabels bestrijden: Door de strenge nachtvorst komt het wel eens voor dat de oplaadkabel vastvriest aan de laadpaal. Het is daarom niet raadzaam om na het ’s nachts opladen van uw auto ’s ochtends met haast te vertrekken. Omdat u dus een vastgevroren oplaadkabel kunt aantreffen. Een handige manier om de laadkabel te laten ontdooien is het gebruik van een warme kruik. Ook kunt u een hiervoor een bus siliconenspray aanschaffen, hiermee kunt u zowel de oplaadkabel als de deurrubbers in sprayen. Daarna even afnemen met een siliconen spray gedrenkte doek. Hierna kunnen de oplaadkabel en deurrubbers niet meer aanvriezen!
  • Verwarming tijdens rijden: de meeste elektrische auto’s hebben de optie om alleen de hoek waar de bestuurder zit te verwarmen, lekker efficiënt wanneer je alleen in de auto zit! Denk daarnaast ook aan stoelverwarming, eveneens een zuinige manier om er toch warmpjes bij te zitten.

 

bronnen:

Diederik Jekel, E-FAQ 3: Waarom kun je in de winter minder ver rijden met elektrische auto's?, https://www.youtube.com/watch?v=ZQu6-eNQzPw&t=5s

ANWB, Waar moet ik met mijn elektrische auto op letten in de winter?, https://www.youtube.com/watch?v=12HX1yA1TBc

Elektrische.auto, Welke invloed heeft de kou op mijn actieradius, https://elektrische.auto/welke-invloed-heeft-de-kou-op-mijn-actieradius

ANWB, Deze invloed heeft het weer op je actieradius, https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/waarom-het-weer-van-invloed-is-op-je-actieradius