Waarom kun je in de winter minder ver rijden met elektrische auto's? En welke invloed heeft de kou?

Omdat elektrische auto's zo efficient zijn valt het meteen op wanneer je bereik door weersomstandigheden verandert. In de zomer neemt het bereik toe, in de winter af.

Een aantal oorzaken van een lagere actieradius in de winter zijn:
  1. Het verwarmen van de cabine kost energie
  2. Lagere spanning in de banden door de kou en daardoor meer rolweerstand
  3. Hogere luchtweerstand door koudere lucht
  4. Koude batterijen leveren minder vermogen
Je gaat dus méér energie gebruiken om met hetzelfde comfort als in de zomer te kunnen rijden.
WintertestElektrischeAutos.jpg


Actieradius


Naar schatting daalt de actieradius gemiddeld met 20 tot 30 procent wanneer het vriest. Bij kleinere batterijen is dit verschil groter en merkbaarder dan bij grotere batterijen.
Bij een elektrische auto met een actieradius van 300 km kan deze met stevige vorst dalen tot een actieradius van 210 km. Dat is uiteraard een pittig verschil.

Hoe kouder het buiten is, hoe kleiner de actieradius wordt. Op tijd opladen is dus cruciaal. Vaak kunt u de actieradius op het dashboard aflezen, hierbij is de kou vaak al mee berekend omdat de vorige rit ook al in de kou plaats vond.
Houdt de actieradius bij stevige vorst dus in de gaten. Batterijen hebben een ideale bedrijfstemperatuur waarop ze het efficiëntst werken. Deze ligt op zo’n 21 graden. Daarboven, maar vooral daaronder functioneert een accupakket minder optimaal. Hoe kouder het is, des te minder energie het accupakket kan opnemen en ook leveren. Daardoor gaat het laden vaak ook wat langzamer. Tegenwoordig zijn veel elektrische auto’s voorzien van een geconditioneerd accupakket: de accu kan gekoeld of verwarmd worden. Dit kost weliswaar wat energie, maar door het beter presterende accupakket is er onder aan de streep sprake van een positief effect op de actieradius en de laadsnelheid. 

Verwarming

Een elektromotor produceert nauwelijks warmte. Uit natuurkundig oogpunt is dat heel efficiënt, maar het betekent wel dat je in de winter niet de motorwarmte kunt gebruiken om het interieur op te warmen. Oudere elektrische auto’s gebruiken een elektrische kachel om het interieur op te warmen, maar dit zijn notoire elektriciteitsverbruikers. Veel elektrische auto’s zijn daarom tegenwoordig voorzien van een zuinigere warmtepomp om het interieur te verwarmen. Deze zijn ongeveer 4x zo zuinig dan niet-warmtepomp modellen. Onder aan de streep verbruiken die natuurlijk nog steeds energie en dat gaat ten koste van je actieradius in de winter.

Tips:
  • Voorverwarmen van de auto: Voor volledig elektrische auto’s is het raadzaam om de auto alvast voor te verwarmen wanneer deze nog aan de laadpaal zit voordat u gaat rijden. Zo verwarmt u de auto met 'walstroom'.  Dit bespaart een energie die u anders onderweg kwijt zou raken aan interieurverwarming
  • ’s Nachts opladen: ’s nachts daalt de temperatuur altijd het meest. Het is daarom raadzaam om uw auto ’s nachts aan de laadpaal te hangen, omdat de accu door het laden warm blijft. Stel -indien mogelijk- een wat lagere laadsnelheid in, zodat het laden wat langer duurt, bijvoorbeeld van 20:00 tot 08:00. Dit kan bij steeds meer auto's, en wordt 'beperken laadsnelheid' genoemd. Ook 'uitgesteld laden' kan een optie zijn, waarbij het laden bijvoorbeeld om 04:00 begint. Wanneer de accu minder hard afkoelt zal de actieradius rond 07:00 in de ochtend ook groter zijn. 
  • Verwarming tijdens rijden: veel elektrische auto’s hebben de optie om alleen de hoek waar de bestuurder zit te verwarmen, lekker efficiënt wanneer je alleen in de auto zit!  Denk daarnaast ook aan stoelverwarming, eveneens een zuinige manier om er toch warmpjes bij te zitten.
A-B-C

Always Be Charging, is het credo wat in de winter goed van pas komt.
Parkeer je bij je werk? -> Laden. Pauzeer je tijdens een lange rit? -> Laden. Kom je thuis -> Laden.
Zo kom je al ladend gemakkelijk de winter door, kost het geen extra tijd en rijdt je altijd met een redelijk volle batterij. 

Bronnen:

Diederik Jekel, E-FAQ 3: Waarom kun je in de winter minder ver rijden met elektrische auto's?, https://www.youtube.com/watch?v=ZQu6-eNQzPw&t=5s

ANWB, Waar moet ik met mijn elektrische auto op letten in de winter?, https://www.youtube.com/watch?v=12HX1yA1TBc
Elektrische.auto, Welke invloed heeft de kou op mijn actieradius, https://elektrische.auto/welke-invloed-heeft-de-kou-op-mijn-actieradius
ANWB, Deze invloed heeft het weer op je actieradius, https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/waarom-het-weer-van-invloed-is-op-je-actieradius  
Laad jouw kennis op met één van onze cursussen...
De EV App De EV App is een onafhankelijke infotool waar u eenvoudig en snel de informatie vindt die u zoekt, zonder eindeloos het internet te hoeven afstruinen. De EV App brengt u in contact met de juiste fora en betrouwbare nieuwsplatforms.
Zet de eerste stap naar
meer kennis over elektrisch vervoer
Het EV Kenniscentrum is dé plek waar EV Experts samenwerken om
hun kennis en inspiratie met jou te delen. Kennisbank
Onze partners
Copyrights © 2022 All Rights Reserved