Opladen elektrische auto: veilig laden

Als we kijken naar de veiligheid van het opladen van een auto dan is het van belang de 4 zogenoemde modes te kennen.


Mode 1



  

De allereerste elektrische voertuigen kenden nog geen veiligheidsmaatregelen. De stroom werd rechtstreeks met de auto verbonden.
Mag je dus meteen vergeten, kan je nergens meer gebruiken en wordt dan ook nergens meer gebruikt.  



Mode 2

 
 
Mode 2 laden is wat we tegenwoordig laden met een 'thuislader' of 'Granny Cable' noemen. De stroom komt uit een standaard 230 volt stopcontact. In de kabel zit een ingebouwde sturing/controle box (ICCB: In-Cable Control Box) welke fungeert als mobiele veiligheidsvoorziening. De ICCB en regelt o.a. het laadvermogen, stopt het laden bij oververhitting of bij kortsluiting en zorgt er dus voor dat deze methode veilig is. Let op dat de ICCB niet (altijd) garanties geeft op de warmte ontwikkeling van de 230V stekker. Dit zul je in veel situaties dus even met de hand moeten nagaan, voel hiervoor na een minuut of 5-10 laden met je handpalm even aan de stekker. Handwarm mag, wordt hij echt te heet om aan te pakken dan kan je het laden via deze methode beter stoppen. In de praktijk is het maximale laadvermogen vaak 2,3 kW (1- fase, 10A).  

 

Mode 3

 
 
Mode 3 is het laden via een laadpaal. Er vindt uitgebreide communicatie plaats tussen het laadpunt en het voertuig over het juiste vermogen (wisselstroom), de gebruikte kabel en het aantal fases. Vrijwel alle laadpalen in Nederland zijn mode 3 laadstations.
Ze kunnen veilig vermogens van 3.7 tot 22kW doorvoeren. Bij mode 1 t/m mode3 wordt altijd geladen via een in de auto aanwezige omvormer, ook wel OBC of on-board charger genoemd. Deze maakt van wisselstroom uit het elektriciteitsnet gelijkstroom voor de batterij.
Het laadproces wordt door de auto zelf bepaald, de auto houdt de regie.Het vermogen van de omvormer(s) bepaalt hoeveel van het beschikbare laadvermogen uit het laadstation daadwerkelijk kan worden benut.

 

Mode 4

 
 
Mode 4 is gecontroleerd laden met gelijkstroom en wordt toegepast voor snelladen. Ook hier communiceert de auto met de lader en vice versa om zo alle veiligheidseisen te respecteren. Bij twijfel of afwijking van een veiligheidsaspect wordt de laadsessie door de auto of het laadstation afgebroken. 
Laad jouw kennis op met één van onze cursussen...
De EV App De EV App is een onafhankelijke infotool waar u eenvoudig en snel de informatie vindt die u zoekt, zonder eindeloos het internet te hoeven afstruinen. De EV App brengt u in contact met de juiste fora en betrouwbare nieuwsplatforms.
Zet de eerste stap naar
meer kennis over elektrisch vervoer
Het EV Kenniscentrum is dé plek waar EV Experts samenwerken om
hun kennis en inspiratie met jou te delen. Kennisbank
Onze partners
Copyrights © 2022 All Rights Reserved