Opladen elektrische auto: veilig laden

Bij een laadpaal wordt de elektrische auto opgeladen met een hoge spanning. Je vraagt je vast af of dat wel veilig is. Om gelijk je vraag te beantwoorden: ja, mits je hem goed aansluit. In dit artikel vertellen we je meer over de veiligheid van het opladen elektrische auto. 

Aansluiten laadpaal via meterkast

Als het gaat om de veiligheid thuis betreft laden, gebeurt dat via de meterkast. Dit moet worden gedaan door een professional, omdat je hier werkt met driefasen wisselstroom, dat is maar liefst 400 volt. Aangezien dit secuur moet worden gedaan, kunnen de meeste mensen dit niet zelf doen. 

Opladen elektrische auto: veiligheid brand

Misschien hoor je weleens verhalen over branden tijdens het opladen van elektrische auto's. Gelukkig valt dit in de praktijk mee als laadpalen gewoon goed zijn aangesloten.

Als je geen laadpaal hebt en via het stopcontact oplaadt, kan dat leiden tot brandgevaar. De kabel kan te warm worden, daarom is het verstandiger om te laden bij een openbare laadpaal als je er thuis geen hebt. Gelukkig worden bij de meeste elektrische auto's een standaard kabel met stroombegrenzer meegeleverd. Deze is beveiligd tegen een hoge stroomsterkte en daarmee tegen oververhitting. Je kan wel beter een laadpaal installeren als je regelmatig thuis wilt laden. Een laadpaal en laadkabel is dus veilig.

 

Opladen elektrische auto: verschillende modes  

Mode 1

 
 
Mode 1 was het laden via een standaard 230 volt stopcontact (wisselstroom). Bij deze laadmethode ontbreekt communicatie en daarmee veiligheid, daarom wordt deze methode niet meer gebruikt en zelfs ten strengste afgeraden.  
 

Mode 2

 
 
Mode 2 laden gaat meestal via een standaard 230 volt stopcontact of via een eenvoudige laadpaal thuis (wisselstroom). De aan de kabel ingebouwde sturing/controle (ICCB: In-Cable Control Box)fungeert als mobiele veiligheidsvoorziening en regelt het laadvermogen. In de praktijk is het maximale laadvermogen vaak 2,3 kW (1- fase, 10A).  
 

Mode 3

 
 
Mode 3 is het laden via een laadstation. Er vindt communicatie plaats tussen het laadpunt en het voertuig over het juiste vermogen (wisselstroom). Publieke mode 3 laadstations kunnen overwegend laden met 11kW, 22kW of soms zelfs 43kW Bij mode 1 t/m 3 wordt altijd geladen via een in de auto aanwezige omvormer (van wisselstroom uit het elektriciteitsnet naar gelijkstroom voor de batterij) en wordt het laadproces door de auto zelf bepaald. Het vermogen van de omvormer bepaalt hoeveel van het beschikbare laadvermogen uit het laadstation daadwerkelijk kan worden benut.  
 

Mode 4

 
 
Mode 4 is het laden met gelijkstroom en wordt met name toegepast voor snelladen.