Hoe werkt de accu van een elektrische auto?

Het accupakket is het grootste, zwaarste en bovenal duurste onderdeel van een elektrische auto. Het is ook het onderdeel waar de meeste vragen over bestaan: hoe ver kom ik op één lading, hoe lang gaat het accupakket mee en presteert een accu in de winter echt zo slecht? Tijd om het accupakket eens onder de loep te nemen.


accupakket.jpg

Het vergelijk tussen een elektrische auto en een smartphone wordt vaak gemaakt: je laadt ze ’s avonds op, de volgende ochtend zijn ze vol en als je ze gedurende de dag heel intensief gebruikt, moet je ze tussentijds nog een keer opladen. Daarnaast merk je dat je na verloop van tijd steeds iets minder lang met een volle accu doet. Dat geldt in zekere – maar vaak beperktere mate – ook voor de accu’s van elektrische auto’s. De overeenkomst waarmee we beginnen is de chemische samenstelling van de accu: bijna alle mobiele telefoons en elektrische auto’s maken gebruik van lithium-ion-accu’s of een sterk verwante variant. Een scheikundige uitleg laten we achterwege, maar het is belangrijk om te weten dat lithium-ion-accu’s een hoge energiedichtheid en een lange levensduur hebben.

Energiedichtheid
De energiedichtheid is de hoeveelheid energie die een accu kan opslaan in een bepaalde massa of volume. Simpel gezegd: een lithium-ion-accu met een capaciteit van 50 kWh is zowel kleiner als lichter dan een accu met dezelfde capaciteit, maar een andere chemische samenstelling. Toen autofabrikanten in de jaren ’70 experimenten met elektrische auto’s gingen uitvoeren, deden ze dat vaak met bestelbusjes. De laadruimte stond dan voor een groot deel vol met zware loodaccu’s en alsnog kwam de auto vaak maar zo’n zeventig kilometer ver op een volle lading. Dankzij lithium-ion-accu’s zijn moderne elektrische auto’s net zo praktisch als elke andere personenwagen, nog maar een paar honderd kilo zwaarder en hebben ze een heel behoorlijke actieradius.

 

 

Bronnen:

ANWB, Het accupakket van een elektrische auto, https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos/accus-techniek-en-kosten