Krijg je garantie op de accu elektrische auto? Kan je de batterij vervangen of repareren?

De garantievoorwaarden voor de batterij van een elektrische auto verschillen per fabrikant. Veel fabrikanten geven garantie op de batterij voor 8 jaar óf voor het rijden van 160.000 tot 200.000 kilometer. De fabrikanten beloven meestal dat de batterij na deze tijd of afstand nog minimaal 65 tot 70 procent van de originele kwaliteit heeft. Het is daarom slim om voor het kopen van een elektrische auto de garantievoorwaarden te bestuderen.

  accu elektrische auto

Een accu vervangen of repareren

Over het repareren van batterijen is nog veel onduidelijk. Hoeveel het kost om een batterij te vervangen is per fabrikant en type auto verschillend.

Een accu vervangen

Over het repareren van batterijen is nog veel onduidelijk. Hoeveel het kost om een batterij te vervangen is per fabrikant en type auto verschillend. Bij elektrische auto’s van Renault is het mogelijk de batterij te huren. Je betaalt dan een vast bedrag per maand om de batterijen te huren. Wanneer de batterij kapot is of onder een bepaalde capaciteit komt, wordt deze door Renault vervangen.

Renault en Nissan

Omdat in de vroege dagen van moderne elektrische mobiliteit nog weinig bekend was over batterij degradatie was er in de periode 2013-2020 bij elektrische auto’s van Renault de mogelijkheid de batterij te huren. In het begin was dit zelfs verplicht. Je betaalde dan een vast bedrag per maand om de batterij te huren. Wanneer de batterij kapot ging of onder een bepaalde capaciteit kwam, werd deze door Renault vervangen. De kosten van een batterij zijn per autofabrikant en per elektrische auto verschillend. Renault was de enige fabrikant die batterijen van een elektrische auto verhuurde. Hierdoor liep de gebruiker geen risico en kon de aanschafprijs gedrukt worden. De fabrikant moest de batterij vervangen als deze kapot ging of minder dan 75 procent van de originele capaciteit had. Wel betaalde de gebruiker maandelijks een vast bedrag voor het huren van deze batterij.  

Omdat er maar weinig beroep op deze clausule werd gedaan heeft Renault in 2020 aangegeven te stoppen met het batterij huur programma. De gemiddelde batterijdegradatie bleek door de BMS van Renault in de praktijk erg mee te vallen, ongeveer 1% per jaar. In de loop der jaren is de batterijtechniek en de batterij systemen (BMS) met grote stappen verbeterd. De batterij lijkt daarmee tegenwoordig de levensduur van bijvoorbeeld het chassis (30j) te overleven. Renault eigenaren die de batterij nog altijd huren kunnen deze inmiddels van Renault overnemen.

De allereerste generaties van Nissan Leafs (2011-2012) hadden aanzienlijk meer last van batterij degradatie. Het kwam voor dat men al na enkele jaren al 1 of 2 'bars' kwijt was.
Met een bar werd een streepje van de batterijmeter bedoeld die op het dashboard zo'n 10% capaciteit vertegenwoordigt. Nissan heeft dit in de latere automodellen kunnen oplossen. 

Kosten

Toch kunnen batterijen nog steeds stuk gaan, maar gelukkig ook steeds vaker gerepareerd worden. Vaak zijn deze kosten nog wel hoog als je deze vergelijkt met de extra afstand die je kunt rijden door de reparatie van de batterij. Dit komt omdat de vraag naar de reparatie van batterijen nog klein is. Op het moment dat er voldoende vraag is, zullen ook de kosten voor reparatie van batterijen dalen. De kosten voor het vervangen van de batterij kunnen verschillen van enkele duizenden euro’s tot enkele tienduizenden euro’s. Dit is afhankelijk van de grootte van de batterij. Sommige fabrikanten staan toe dat hun autodealers een kapot deel van de batterij mogen vervangen. De kosten hiervoor bedragen enkele duizenden euro’s. Over het kopen van tweedehandse batterijen is op dit moment nog weinig informatie bekend. 

Bronnen:

Nederland Elektrisch, Veelgestelde vragen en antwoorden, https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragen
Rijksoverheid, Beantwoording vragen schriftelijk overleg Duurzaam vervoer, https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/06/03/beantwoording-vragen-schriftelijk-overleg-duurzaam-vervoer
Mileu Centraal, Accu en bereik elektrische auto, https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/elektrische-auto/accu-en-bereik-elektrische-auto/#Garantie-op-de-accu    
Laad jouw kennis op met één van onze cursussen...
De EV App De EV App is een onafhankelijke infotool waar u eenvoudig en snel de informatie vindt die u zoekt, zonder eindeloos het internet te hoeven afstruinen. De EV App brengt u in contact met de juiste fora en betrouwbare nieuwsplatforms.
Zet de eerste stap naar
meer kennis over elektrisch vervoer
Het EV Kenniscentrum is dé plek waar EV Experts samenwerken om
hun kennis en inspiratie met jou te delen. Kennisbank
Onze partners
Copyrights © 2022 All Rights Reserved