Welke verschillende soorten laadkabels voor elektrische auto's zijn er?

 

Stekkers en kabels

Tegenwoordig heeft elke auto een laadkabel met een zogenaamde Type2 stekker. Deze stekker kan bij elke laadpaal in Europa gebruikt worden. Dit wordt ook wel ‘AC-laden’ genoemd. Er zijn regionaal een paar kleine uitzonderingen, zoals in de Franse stad Bordeaux waar nog wat laadpalen met een Type3 stopcontact voorkomen. Deze uitzonderingen zijn inmiddels zo beperkt dat dit vanuit berijders perspectief geen belemmering meer is. Er staan zelfs in die gebieden voldoende Type2 laadpalen die je kunt gebruiken.


'Mennekes' Type2 Stekker

De laadpuntzijde van een Type2 laadkabel ziet er ongeveer uit als hieronder weergegeven.
De andere zijde (voertuigzijde) kan verschillen per merk/model. In elke elektrische auto ligt een laadkabel die geschikt is voor diezelfde auto. Er zijn kabels die geschikt zijn voor vermogens tussen de 3,7 en de 22kW. Kabels die geschikt zijn voor 22kW kunnen altijd op lagere vermogens gebruikt worden. Andersom zal de laadpaal nooit meer stroom leveren dan de kabel aankan. Sluit je een 11kW laadkabel aan op een 22kW laadpaal dan levert de laadpaal 11kW. 


Mennekes type 2 (laadpunt zijde)


 

 Combo2 stekker

 
 


 

CCS2 (Combo) Stekker

CCS2 (Combo) Stekker

Als je auto kan snelladen dan wordt er in Europa standaard de CCS2 stekker gebruikt. (Combined Charging System 2, ook wel Combo-2 genoemd). Bij snelladers hangen deze kabels aan de snellaad-stations en die hoef je dus niet zelf mee te nemen. Snelladen wordt ook ‘DC-laden’ genoemd.  Sommige type’s auto’s zoals de oudere Nissans of Renaults gebruiken andere snellaadstekkers. Voor Nissan is dat CHAdeMo en voor Renault is dat Type2/AC 43kW. Deze snellaad-standaarden gaan de komende jaren langzaam verdwijnen. Daarom hebben vanaf 2022 ook deze automerken allemaal een CCS snellaad-aansluiting. Dat houdt het overzichtelijk.



Thuislader of 'granny cable' (230V)





Er bestaat ook een laadkabel die gebruikt kan geworden op het normale stopcontact. Dit wordt ook wel de thuislader of de ’Granny cable’ genoemd. Dat komt omdat de laadsnelheid zeer laag ligt en je er daardoor zelfs bij oma je auto mee kan opladen. Gebruik van de Granny Charger op dagelijkse basis wordt niet aangeraden, maar op afgelegen locaties en incidenteel bijvoorbeeld om de camping kan hij goed van pas komen. Vraag altijd toestemming voor gebruik en zoek het meest robuuste stopcontact dat je kunt vinden. Bijvoorbeeld in een keuken of bij een wasmachine. Controleer na 5 minuten laden of de normale stekker niet warmer wordt dan handwarm. Gebruik geen stekkerdozen en ook geen dunne verlengsnoeren zoals die bekende oranje snoertjes van de grasmaaier. Moet je toch verlengen koop dan een verlengsnoer met dikkere aders, 3x2,5mm2. Deze zijn prijzig maar deze werken altijd en zijn ook veilig. Heb je een instelbare Granny cable, bijvoorbeeld tussen de 6A en de 12A (Ampère) gebruik dan liever wat langer een laag vermogen in plaats van kort en hoog vermogen. Ga bij voorkeur niet boven de 10A. 10A geeft al een behoorlijke belasting op een stopcontact (2300 Watt). Hou rekening met een toename van ongeveer 7 tot 10km bereik per geladen uur.
 

Laad jouw kennis op met één van onze cursussen...
De EV App De EV App is een onafhankelijke infotool waar u eenvoudig en snel de informatie vindt die u zoekt, zonder eindeloos het internet te hoeven afstruinen. De EV App brengt u in contact met de juiste fora en betrouwbare nieuwsplatforms.
Zet de eerste stap naar
meer kennis over elektrisch vervoer
Het EV Kenniscentrum is dé plek waar EV Experts samenwerken om
hun kennis en inspiratie met jou te delen. Kennisbank
Onze partners
Copyrights © 2022 All Rights Reserved