Welke verschillende soorten laadkabels voor elektrische auto's zijn er?

 

Wat zijn laadkabels elektrische auto?

Laadkabels elektrische auto: Een laadkabel vormt een twee-eenheid met een laadstation. De lader en de laadbox zorgen samen voor het laden van de lithium-ion accu van uw elektrisch voertuig. Er zin twee verschillende typen laadkabels. Amerikaanse en Japanse merken hebben een type 1 stekker. In Nederland en heet grootste deel van Europa is type 2 de standaard. Dit betekent dat laadstations altijd een type 2 ingang hebben. Als u zelf geen laadkabel bij uw auto krijgt, moet u er zelf een aanschaffen. Als u een Amerikaans of Japans merk heeft, moet u een stekker hebben die aan de ene kant een type 2 en aan de andere kant een type 1 stekker hebben. Als u een Europese auto heeft, moet u een laadkabel aanschaffen die aan beide kanten een type 2 stekker hebben. Er zijn verschillende soorten typen laders. In dit artikel lichten wij deze toe en vertellen wij wat de verschillen zijn.

AC stekkers en aansluitingen

We weten dat al onze apparaten een laadkabel hebben met aan de ene zijde een zogenoemde shuko stekker (stopcontactaansluiting) en aan de andere zijde een andere stekker. Deze laatste kan verschillen per merk/type apparaat.
 
shuko's 
 
apparaat zijde
 

AC aansluiting (laadpuntzijde)

Bij de AC laadkabels van elektrische auto’s werkt het in principe hetzelfde. De ene zijde (laadpuntzijde) heeft een shuko of een mennekes type 2 aansluiting. De andere zijde (voertuigzijde) kan eventueel verschillen per merk/model. Er bestaan, nog steeds, diverse soorten (laadpuntzijde) stekkers, ieder met zijn eigen beperkingen en mogelijkheden. Automerken kozen vaak afhankelijk van het land van herkomst een type stekker uit. Gelukkig is er nu éénduidigheid binnen Europa. In Nederland en het grootste deel van de EU hebben alle openbare oplaadpalen een gestandaardiseerde aansluiting: mennekes type 2.
 
mennekes type 2 laadpunt zijde (male)
 

granny_charger.jpg

granny charger met schuko laadpunt zijde
 

AC Stekkers voertuigzijde

 
 
boven mennekes type2 onder type1
 

Snellaadaansluitingen voertuigzijde

Er zijn bij DC snelladen diverse aansluitingen beschikbaar. Het type aansluiting hangt vaak af van het land, waar de auto vandaan komt. In Nederland zijn momenteel 4 opties beschikbaar. Hieronder staat een overzicht van de diverse soorten stekkers en aansluitingen voor snelladen. Snelladen met wisselstroom is mogelijk, maar het maximale laadvermogen is dan 43 kW, terwijl snelladen met gelijkstroom tot 350 kW al mogelijk is. Dit ter voorbereiding op toekomstige elektrische modellen.
 

Mobiele laders

Er zijn ook thuisladers, deze worden mobiele laders genoemd. Deze hebben aan de ene zijde een Shuko-stekker. Deze zijn bestemd voor in 220-230 volt stopcontacten. Aan de kant waar de lader in de auto moet, kan een stekker Type 1 of Type 2 zitten. Dit is afhankelijk van de elektrische auto waarvoor de lader van toepassing is. Deze mobiele lader heeft een speciaal ingebouwde beveiligingsfunctie die beschermd tegen overladen en piekstroom.

Verschillende soorten laadkabels

Er zijn veel verschillende soorten laadkabels. Het onderscheid zit in meerdere factoren, zoals maximale laadsnelheid, capaciteit en lengte. De standaard lengtes van de laadkabels variëren tussen de 4 en 8 meter.

Bij snellaadstations zit de laadkabel vast aan het laadstation, hiervoor heeft u dus geen aparte laadkabel nodig.