Welke verschillende soorten laadkabels voor elektrische auto's zijn er?

 

AC stekkers en aansluitingen

We weten dat al onze apparaten een laadkabel hebben met aan de ene zijde een zogenoemde shuko stekker (stopcontactaansluiting) en aan de andere zijde een andere stekker. Deze laatste kan verschillen per merk/type apparaat.

 

AC aansluiting (laadpuntzijde)

Bij de AC laadkabels van elektrische auto’s werkt het in principe hetzelfde. De ene zijde (laadpuntzijde) heeft een shuko of een mennekes type 2 aansluiting. De andere zijde (voertuigzijde) kan eventueel verschillen per merk/model.

Er bestaan, nog steeds, diverse soorten (laadpuntzijde) stekkers, ieder met zijn eigen beperkingen en mogelijkheden. Automerken kozen vaak afhankelijk van het land van herkomst een type stekker uit. Gelukkig is er nu éénduidigheid binnen Europa.

In Nederland en het grootste deel van de EU hebben alle openbare oplaadpalen een gestandaardiseerde aansluiting: mennekes type 2.

 
mennekes type 2 laadpunt zijde (male)
 

granny_charger.jpg

granny charger met schuko laadpunt zijde
 

AC Stekkers voertuigzijde

 

 

Snellaadaansluitingen voertuigzijde

Er zijn bij DC snelladen diverse aansluitingen beschikbaar. Het type aansluiting hangt vaak af van het land, waar de auto vandaan komt. In Nederland zijn momenteel 4 opties beschikbaar. Hieronder staat een overzicht van de diverse soorten stekkers en aansluitingen voor snelladen.

Snelladen met wisselstroom is mogelijk, maar het maximale laadvermogen is dan 43 kW, terwijl snelladen met gelijkstroom tot 350 kW al mogelijk is. Dit ter voorbereiding op toekomstige elektrische modellen.

 
Bij snellaadstations zit de laadkabel vast aan het laadstation, hiervoor heeft u dus geen aparte laadkabel nodig.