Wat is het verschil in kosten tussen elektrische auto's en auto's die op benzine of diesel rijden?

Een nieuwe 100 procent elektrische auto waarmee je vier jaar jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kost gemiddeld 0,57 euro per kilometer. Dat is een all-in-prijs. Er zit alles in: de koop, het onderhoud, de elektriciteit, de belastingen en de afschrijving. Voor een auto die daarop lijkt en op benzine rijdt, betaal je iets meer dan 0,56 euro per kilometer. Bij een elektrische auto is de aankoop flink duurder, maar het gebruik en het onderhoud goedkoper. De totale kosten voor het gebruik wordt ook wel total cost of ownership (TCO) genoemd. Per merk en model – en afhankelijk van het aantal kilometer dat je elk jaar rijdt – kunnen de kosten voor een auto sterk verschillen. De huidige regels van de overheid zorgen dat de TCO van veel elektrische auto’s ongeveer hetzelfde is als van een auto die er op lijkt en op benzine of diesel rijdt. mc-goedkoperdanjedenkt_082020.png   Koop je een elektrische auto dan betaal je tot 2025 geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Sinds 4 juni 2020 kan je zelfs een vergoeding (subsidie) van de overheid krijgen als je er één koopt en aan de eisen voldoet. Ook met deze vergoeding is het kopen van een nieuwe elektrische auto meestal duurder dan een auto die er op lijkt en op benzine of diesel rijdt. Neem de prijs van de kleinste, kleine en middelgrote elektrische auto’s. Deze worden het A-, B- en C-segment genoemd. De prijzen van deze elektrische auto’s ligt al snel 10.000 euro hoger dan die van benzine- of dieselauto’s die erop lijken. Voor die hoge prijzen zijn een aantal redenen, zoals:
  • De kosten van de batterijen. Die zijn hoog, bijvoorbeeld omdat ze worden gemaakt van zeldzame metalen. Als een batterij niet meer geschikt is voor gebruik in een auto wordt deze niet zomaar weggegooid. De metalen en andere materialen die erin zitten worden opnieuw gebruikt. Ook dat kost geld.
  • Er zijn extra kosten bij het maken van een auto met batterijen. Vanwege de veiligheid moet je onder andere de temperatuur van de batterijen onder controle houden. Je hebt ook extra stevigheid nodig en computerprogramma’s om de batterijen hun werk goed te laten doen.
  • Fabrikanten gebruiken lichte en duurdere materialen zodat je er zo ver mogelijk mee kunt rijden.
  • Elektrische auto’s worden nog niet in heel grote aantallen gemaakt. Steeds meer fabrikanten maken elektrische auto’s. Hierdoor kunnen de prijzen lager worden.
De kosten voor batterijen en technieken die daarmee te maken hebben, blijven dalen. Daardoor zullen de prijzen van auto’s met benzine- en dieselmotoren en elektrische auto’s steeds dichter bij elkaar komen. Er is echter ook onzekerheid over hoe ver en hoe snel dat gaat. Autofabrikanten moeten ook genoeg winst op elektrische auto’s maken. Dit doen ze nu nog niet. Vaak verdienen ze er weinig geld mee of kost het ze zelfs geld. De kosten voor het gebruik van een elektrische auto zijn veel lager dan die van een diesel- of benzineauto.
  • Elektromotoren gebruiken minder energie dan benzine- en dieselmotoren. Ook zijn de kosten voor elektriciteit per kilometer goedkoper dan die van benzine en diesel.
  • Een elektrische auto kost minder aan reparaties, onderhoud en banden.
  • Voor een elektrische auto hoef je tot 2025 geen Motorrijtuigenbelasting (MRB) te betalen.
De kans is groot dat de kosten voor het onderhoud van een elektrische auto lager zijn dan die van een benzine- of dieselauto die daarop lijkt. Een auto met een verbrandingsmotor heeft namelijk veel bewegende onderdelen. Die onderdelen slijten allemaal. Ze hebben regelmatig onderhoud nodig of moeten af en toe worden vervangen. Omdat een elektrische auto weinig bewegende onderdelen heeft, is het onderhoud minimaal. Hierdoor ben je minder geld kwijt aan onderhoud. Zaken als olie verversen, nieuwe bougies, vervanging van de koppeling of de distributieriem kom je niet tegen op de rekening voor onderhoud bij je garage. De banden van een elektrische auto slijten natuurlijk wel, iets meer zelfs dan bij een benzine- of dieselauto. Ook de remmen slijten. Maar ze gaan meestal een stuk langer mee dan bij een benzine- of dieselauto. Dat komt omdat je ook de elektromotor gebruikt om te remmen. Doe op e-drivers zelf een check of een elektrische auto in jouw situatie voordeliger is dan een benzine of hybride auto.   Bronnen: Nederland Elektrisch, Veelgestelde vragen en antwoorden, https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragen ANWB, Elektrisch Rijden Monitor 2020, https://www.anwb.nl/belangenbehartiging/duurzaam/elektrisch-rijden-monitor-2020 ANWB, Wat kost elektrisch rijden?, https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-kost-het milieu centraal, Wat kost een elektrische auto?, https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/elektrische-auto/wat-kost-een-elektrische-auto/ Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), Elektrische auto's ook zonder subsidie goedkoper (maar denk om de accu), https://www.kimnet.nl/actueel/weblogs/weblog/2020/elektrische-auto%E2%80%99s-ook-zonder-subsidie-goedkoper e-drivers, Wat kost elektrisch rijden, Doe de e-drivers check, https://e-drivers.com/e-drivers-check/