Een nieuwe elektrische auto waarmee je vier jaar jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kost gemiddeld 0,57 euro per kilometer. Dat is een all-in-prijs. Er zit dus alles in: de koop, het onderhoud, de elektriciteit, de belastingen en de afschrijving. Voor een auto die daarop lijkt en op brandstof rijdt, betaal je meer dan 0,56 euro per kilometer. Bij een elektrische auto is de aankoop duurder, maar het gebruik en het onderhoud goedkoper. De totale kosten voor het gebruik wordt ook wel total cost of ownership (TCO) genoemd. Per merk en model – en afhankelijk van het aantal kilometer dat je elk jaar rijdt – kunnen de kosten voor een auto verschillen. De huidige regels van de overheid zorgen dat de TCO van veel elektrische auto’s ongeveer hetzelfde of lager is als van een gelijkwaardige brandstofauto.
Koop je een elektrische auto dan betaal je tot 2025 geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Sinds 2020 zijn er ook subsidies van de nationale overheid, de zogenaamde SEPP regeling.
Ook met deze vergoeding is het kopen van een nieuwe elektrische auto meestal nog wat duurder dan een vergelijkbare fossiele brandstof auto.
Neem de prijs van de kleinste, kleine en middelgrote elektrische auto’s. Deze worden het A-, B- en C-segment genoemd. De prijzen van deze elektrische auto’s ligt aanzienlijk hoger dan die van vergelijkbare fossiele brandstof auto's.
Voor die hoge prijzen zijn een aantal oorzaken:
- De kosten van de batterijen.
- Batterij temperatuur en management systemen
- Massa produktie nog niet overal op gang
De kosten voor batterijen en technieken die daarmee te maken hebben, blijven wel dalen. Daardoor zullen de prijzen van fossiele brandstof auto’s en elektrische auto’s steeds dichter bij elkaar komen. Je ziet dat de prijs van fossiele brandstof voertuigen afneemt naarmate de vraag kleiner wordt. In de eerste helft van 2022 is er bijvoorbeeld nieuw nog maar 2% diesel auto's in Nederland verkocht. De vraag naar 2e hands elektrische auto's wordt door alle ontwikkelingen in de wereld ook steeds groter en ook dat kan de prijs wat opstuwen. De operationele kosten, dus voor het gebruik van een elektrische auto, zijn veel lager dan die van een fossiele brandstof auto.
- Elektromotoren gebruiken 75% minder energie dan brandstof motoren. Bij brandstof motoren verdwijnt 70-75% van de energie in warmte.
- Door deze efficientie heb je veel minder energie (elektriciteit) nodig om dezelfde afstand af te leggen met energie uit brandstof.
- Een elektrische auto kost minder aan reparaties, onderhoud en banden omdat deze veel minder bewegende onderdelen heeft.
- Voor een elektrische auto hoef je tot 2025 geen Motorrijtuigenbelasting (MRB) te betalen.
- Voor een elektrische auto hoef je geen BPM te betalen.
De kans is groot dat de kosten voor het onderhoud van een elektrische auto aanzienlijk lager zijn dan die van een vergelijkbare fossiele brandstof auto. Een auto met een verbrandingsmotor heeft namelijk veel bewegende onderdelen. Die onderdelen slijten allemaal. Ze hebben regelmatig onderhoud nodig of moeten af en toe worden vervangen. Omdat een elektrische auto nauwelijks bewegende onderdelen heeft, is het onderhoud hieraan dan ook minimaal. Hierdoor ben je minder geld kwijt aan dit onderhoud.
Bij een elektrische auto hoef je nooit je olie te verversen, nieuwe bougies, vervanging van de koppeling of de distributieriem te regelen. Deze zaken kom je dan ook niet tegen op de rekening voor onderhoud bij je garage.
De banden en de remmen slijten natuurlijk wel. el gaan de remmen meestal een stuk langer mee dan bij een benzine- of dieselauto. Dat komt omdat je ook de elektromotor gebruikt om te remmen.
Doe op e-drivers zelf een check of een elektrische auto in jouw situatie voordeliger is dan een benzine of hybride auto. Bronnen:
Nederland Elektrisch, Veelgestelde vragen en antwoorden, https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragenANWB, Elektrisch Rijden Monitor 2020, https://www.anwb.nl/belangenbehartiging/duurzaam/elektrisch-rijden-monitor-2020ANWB, Wat kost elektrisch rijden?, https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-kost-hetMilieu centraal, Wat kost een elektrische auto?, https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/elektrische-auto/wat-kost-een-elektrische-auto/Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), Elektrische auto's ook zonder subsidie goedkoper (maar denk om de accu), https://www.kimnet.nl/actueel/weblogs/weblog/2020/elektrische-auto%E2%80%99s-ook-zonder-subsidie-goedkoperE-drivers, Wat kost elektrisch rijden, Doe de e-drivers check, https://e-drivers.com/e-drivers-check/