Hoeveel kost het opladen van een elektrische auto? Wat kost het opladen thuis, bij openbare laadpalen en bij snellaadstations? En wat is de precieze prijs voor het opladen op de verschillende plaatsen?

Een elektrische auto thuis opladen is meestal het goedkoopst. 1 kilowattuur (kWh) elektriciteit kost thuis ongeveer 23 eurocent. Wel moet de gebruiker natuurlijk eerst een oplaadpunt kopen. Als je oplaadt met stroom van je eigen zonnepanelen, is de stroom gratis. De prijzen van het opladen bij openbare laadpalen en snellaadstations verschillen erg per plaats. 1 kilowattuur elektriciteit kost bij een openbare laadpaal gemiddeld 35 eurocent per kilowattuur. 1 kilowattuur elektriciteit kost bij een snellaadstation gemiddeld 66 eurocent per kilowattuur.
mc-laden-thuis-straat-onderweg.png
  Wat kost het thuis opladen van een elektrische auto?
Een elektrische auto thuis opladen is goedkoper dan op andere plaatsen. Wel moet de gebruiker van een elektrische auto een eigen oplaadpunt kopen. Daarna betaalt hij de gewone elektriciteitsprijs aan zijn energieleverancier. Die prijs is ongeveer 23 eurocent per kilowattuur (kWh). Als de gebruiker van een elektrische auto thuis zonnepanelen heeft, is het opladen als de zon schijnt zelfs ‘gratis’. Wel moet de gebruiker natuurlijk eerst de zonnepanelen kopen. Als de zonnepanelen ieder jaar 4.700 kilowattuur elektriciteit maken, is dat genoeg. Want een gezin met een middelgrote elektrische auto gebruikt ieder jaar 4.700 kilowattuur elektriciteit. Dit gebruik bestaat uit de elektriciteit die nodig is voor apparaten in het huis en voor het opladen van de elektrische auto. De elektrische auto rijdt in dit voorbeeld 11.600 kilometer per jaar. Dat is de gemiddelde afstand die Nederlanders elk jaar met een auto rijden.
Auto thuis opladen met zonnepanelen
Een elektrische auto kun je overdag opladen met stroom uit je eigen zonnepanelen. Die stroom is gratis, dus dat scheelt flink in de kosten van laden. Maar hoeveel zonnepanelen heb je nodig om voldoende elektriciteit voor de auto op te wekken?
Een voorbeeld: Een gezin met een middelgrote elektrische auto gebruikt ieder jaar zo’n 4.700 kW elektriciteit voor alle elektrische apparaten plus het opladen van de elektrische auto. De elektrische auto rijdt in dit voorbeeld 11.600 kilometer per jaar (dat is de gemiddelde afstand die Nederlanders met een auto elk jaar rijden). Dus als de zonnepanelen ieder jaar 4.700 kW stroom opwekken, is dat waarschijnlijk genoeg. In de toekomst heeft het nog meer voordeel om de stroom van je eigen zonnepanelen te gebruiken voor je elektrische auto. Vanaf 2023 verandert de salderingsregeling namelijk. Daardoor wordt het steeds gunstiger om je eigen zonnestroom zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Overdag je elektrische auto opladen, is dan een slimme zet.   Wat kost het opladen van een elektrische auto bij een openbare laadpaal?
?
Bij openbare laadpalen kan de prijs voor het opladen erg verschillen. Verschillende organisaties en zaken bepalen de prijs. Hierdoor is het vooraf niet altijd duidelijk wat het opladen kost. De prijs is opgebouwd uit twee delen:
1. de prijs per kilowattuur van elektriciteit;
2. de prijs van de laadpas.
Check of er in de wijk betaald parkeren geldt: in dat geval moet je ook voor de oplaadplek parkeergeld betalen of een parkeervergunning hebben. Sommige laadpalen hebben een start- en een uurtarief, om te zorgen dat mensen hun auto weghalen als hij volgeladen is (je betaalt dan als je auto vol aan de laadpaal blijft staan). 1. De gemeente wijst de beheerder van het oplaadpunt aan. De beheerder bepaalt de prijs per kilowattuur van elektriciteit. De prijs is meestal te vinden op de laadpaal, bijvoorbeeld via een QR-code. De prijs kan ’s ochtends of ’s avonds anders zijn. Ook kan de prijs lager zijn als er bijvoorbeeld veel elektriciteit van zonnepanelen beschikbaar is. Er is een maximale prijs afgesproken om gebruikers van elektrische auto’s te beschermen. 1 kilowattuur elektriciteit kost bij een openbare laadpaal gemiddeld 35 eurocent per kilowattuur. 2. Bijna alle gebruikers betalen het opladen van hun elektrische auto met een speciaal pasje of een app. De aanbieder van deze laadpas kan hiervoor extra geld vragen. De kosten voor de laadpas zijn meestal een vast bedrag per maand of een bedrag per kilowattuur. De website www.laadpastop10.nl geeft onafhankelijke informatie over de prijzen van laadpassen.
Een laadpas van de laadpaalexploitant biedt meestal het laagste tarief. Het kan dus lonen om verschillende laadpassen te hebben als je meestal bij een aantal verschillende laadpalen parkeert en laadt. Vooral als deze laadpassen geen abonnementskosten hebben.
  De Nederlandse overheid heeft afspraken gemaakt met bedrijven over de prijs van het opladen van elektrische auto’s. Bij openbare laadpalen en snellaadstations moet de gebruiker gemakkelijk kunnen zien wat de kosten zijn. De gemaakte afspraken worden dit jaar uitgevoerd. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt dit in de gaten.   bronnen: Nederland Elektrisch, Veelgestelde vragen en antwoorden, https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragen milieu centraal, Opladen elektrische auto, https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/elektrische-auto/opladen-elektrische-auto/