Wat kost het laten plaatsen van een thuislader?

Het kost ongeveer 1.500 tot 2.500 euro om thuis een oplaadpunt te laten installeren. Daarbij zijn alle kosten meegerekend. Van de kosten van de laadpaal of de wandlader met oplaadpunt, tot en met de kosten van de installatie en het aanpassen van de meterkast. Omdat het oplaadpunt een eigen groep in de meterkast nodig heeft, wordt de meterkast aangepast. De kosten liggen hoger als de meterkast helemaal niet geschikt is of de aansluiting op het elektriciteitsnet groter gemaakt moet worden.

laadpaal-thuis-plaatsen-voor-elektrische-auto.jpg

De prijs van een oplaadpunt hangt voor een groot deel af van de hoeveelheid elektriciteit die het oplaadpunt kan leveren. Dit heet vermogen. Laadpalen met een hoog vermogen kunnen een elektrische auto sneller opladen, maar zijn ook duurder. Ook speelt de afstand tussen de meterkast en de laadpaal een rol. Net als de kosten van de installateur. Het is slim om vooraf te controleren of de meterkast geschikt is voor een laadpaal met een hoger vermogen. De meeste bestaande huizen hebben een 1-faseaansluiting op het elektriciteitsnet. Hierdoor kan een oplaadpunt van maximaal 3,7 kilowatt geplaatst worden. Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasenaansluiting. Hierdoor kan een oplaadpunt van 11 kilowatt geplaatst worden waarmee een elektrische auto sneller opgeladen kan worden. De kosten om van een 1-faseaansluiting een 3-fasenaansluiting te maken, zijn eenmalig 250 tot 1.000 euro.

Heb je naast een elektrische auto ook een inductiekookplaat of een warmtepomp? Of wil je deze kopen? Deze apparaten vragen net als een elektrische auto op sommige momenten veel elektriciteit. Het is in dit geval slim om een stroomverdeler (voorrangschakelaar) te plaatsen in de meterkast. Dit zorgt ervoor dat bepaalde apparaten voorrang krijgen als er veel elektriciteit gevraagd wordt. Ook wordt zo de meterkast beschermd. Hierdoor is het mogelijk om – als je de inductieplaat gebruikt – tijdelijk te stoppen met het opladen van je elektrische auto. Zónder stroomverdeler heb je waarschijnlijk een nog zwaardere aansluiting op het elektriciteitsnet nodig. En dat kost ieder jaar extra geld. Misschien is het zo snel mogelijk opladen van je elektrische auto ook niet nodig. Een oplaadpunt met een vermogen van 3,5 kilowatt kan bijvoorbeeld genoeg zijn. Als je auto ’s nachts vaak lang stilstaat, dan kun je hem in die tijd opladen.

 

Wat doet zo'n laadpaal eigenlijk?
Een elektrische auto kun je vergelijken met je smartphone, ook die moet je regelmatig opladen. Toch kun je de laadpaal voor een elektrische auto niet vergelijken met het snoertje en oplader van je telefoon. Bij een elektrische auto zit die oplader namelijk in de auto en moet je de laadpaal zien als het stopcontact. Het accupakket van een elektrische auto werkt op gelijkstroom en de oplader in de auto zet de wisselstroom van de laadpaal om, zoals ook de oplader van je telefoon wisselstroom omzet in gelijkstroom.

Om de juiste laadpaal te kiezen is het belangrijk om te weten wat het maximale laadvermogen van de onboard lader van de auto is. Hier kun je dan het vermogen dat je laadpaal maximaal kan leveren op afstemmen. Daarnaast is het belangrijk om te weten of de lader in de auto 1- of 3-fase laden ondersteunt en in dat laatste geval of je meterkast thuis is voorzien van een 3-faseaansluiting of daarvan kan worden voorzien.

 

bronnen:

Nederland Elektrisch, Veel gestelde vragen en antwoorden, https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragen

ANWB, Hoe kies je een laadpaal thuis, https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadpalen/hoe-kies-je-een-laadpaal-thuis