Het kost ongeveer 1.500 tot 2.500 euro om thuis een oplaadpunt te laten installeren. Daarbij zijn alle kosten meegerekend. Van de kosten van de laadpaal of de wandlader met oplaadpunt, tot en met de kosten van de installatie en het aanpassen van de meterkast. Omdat het oplaadpunt een eigen groep in de meterkast nodig heeft, wordt de meterkast aangepast. De kosten liggen hoger als de meterkast helemaal niet geschikt is of de aansluiting op het elektriciteitsnet groter gemaakt moet worden.
De prijs van een oplaadpunt hangt voor een groot deel af van de hoeveelheid elektriciteit die het oplaadpunt moet gaan leveren. Dit heet vermogen. Laadpalen met een hoog vermogen kunnen een elektrische auto sneller opladen, maar zijn ook iets duurder. Ook de afstand tussen de meterkast en de laadpaal speelt een rol in de kosten. Net als bijvoorbeeld graafwerk en de kosten van de installateur.
Het is slim om vooraf te (laten) controleren of de meterkast geschikt is voor een laadpaal met een hoger vermogen. De meeste bestaande huizen hebben een zgn. 1-faseaansluiting op het elektriciteitsnet. Hierdoor kan een oplaadpunt van maximaal 3,7 kilowatt geplaatst worden. Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasenaansluiting. Hierdoor kan een oplaadpunt van 11 kilowatt geplaatst worden waarmee een elektrische auto sneller opgeladen kan worden. De kosten om van een 1-faseaansluiting een 3-fasenaansluiting te maken, zijn eenmalig 250 tot 1.000 euro. Heb je naast een elektrische auto ook een inductiekookplaat of een warmtepomp? Of wil je deze kopen? Deze apparaten vragen net als een elektrische auto op sommige momenten veel elektriciteit. Het is in dit geval slim om een stroomverdeler (voorrangschakelaar) te plaatsen in de meterkast. Dat wordt in de markt ook wel loadbalancing genoemd. Dit zorgt ervoor dat bepaalde apparaten voorrang krijgen als er veel elektriciteit gevraagd wordt. Ook wordt zo de meterkast beschermd. Hierdoor is het mogelijk om – als je de inductieplaat gebruikt – tijdelijk te stoppen met het opladen van je elektrische auto. Zónder stroomverdeler heb je waarschijnlijk een nog zwaardere aansluiting op het elektriciteitsnet nodig. En dat kost ieder jaar extra geld. Misschien is het zo snel mogelijk opladen van je elektrische auto ook niet nodig. Misschien kan je auto maar maximaal 3,7 kW aan. Een oplaadpunt met een max. vermogen van 3,7 kW kan dan al genoeg zijn. Als je auto ’s nachts lang stilstaat, dan kun je hem in die tijd opladen. Als je huis niet direct aan de weg staat, moet de kabel voor het laadpunt mogelijk door gemeentegrond. Daar heb je een vergunning voor nodig. Een laadkabel door gemeentegrond (en een oplaadpunt op gemeentegrond) komt steeds vaker voor. Informeer bij de gemeente hoe het lokaal geregeld is.