Publiek
Openbare publieke laadpunten zijn laadpalen waar iedereen zijn of haar elektrische auto kan opladen. Hoewel dit ook bij de plaatselijke supermarkt of bij de Gamma kan, onderscheiden 100% publieke laadpunten zich van andere laadpunten doordat de parkeerplaats zich op de openbare weg bevindt en de gemeente er een verkeersbesluit voor heeft genomen. Dat betekent dat er op deze plekken geen brandstofvoertuig mag parkeren. Vaak zijn de parkeervakken ook afgekruisd en staat er ook een verkeersbord met onderbord 'alleen voor opladen elektrische voertuigen'.
Het is verplicht je auto zo snel mogelijk weer te verplaatsen nadat je laadsessie is voltooid. Hoewel er diverse zaken voor de rechter hebben gelegen is er op landelijk niveau nog veel discussie over hoe lang deze periode dan precies mag zijn.
In tegenstelling tot snelladen dien je bij een openbare laadpaal gebruik te maken van je eigen laadkabel.
Ons land telt anno 2022 ongeveer 100.000 laadpunten, verdeeld over zo'n 35.000 locaties. De vermogens die deze laadpalen leveren variëren tussen de 3,7kW tot 22kW. Ongeveer 80% levert een vermogen van 11kW of hoger.
Semi-Publiek
Er zijn steeds meer bedrijven die oplaadpunten aanbieden. Deze laadpalen bevinden zich op particulier terrein, maar je mag hier gewoon gebruik van maken. Denk bijvoorbeeld aan parkeergarages, supermarkten, bedrijventerreinen, tankstations en in de buurt van winkelcentra, horeca of hotels. Deze laadpalen zijn in het bezit van bovenstaande bedrijven. Deze bedrijven kunnen zelf kiezen of zij hun laadpaal wel of niet in het publieke register willen opnemen. Als zij dit willen verschijnt het laadpunt na enige tijd vanzelf in de smartphone apps van de laadpas aanbieders zoals die van Shell, E-Flux of de ANWB. Hier zitten ook diverse snelladers bij, zoals bijvoorbeeld de snelladers van Vattenfall die je bij McDonalds restaurants vindt.
Privé
Als je als bedrijf of particulier besluit dat je laadpaal niet in het publieke register opgenomen moet worden (bijvoorbeeld omdat deze op een oprit is geplaatst) dan komt deze laadpaal niet in de apps terug. Soms wordt een privé laadpunt als publiek aangemerkt of andersom. Het kan dan voorkomen dat een app je ineens naar een oprit van iemand stuurt. Omdat je nooit precies weet of de eigenaar dit al dan niet bewust heeft gedaan is even nagaan het advies. Klopt de registratie niet, dan is de eigenaar van het laadpunt diegene die het kan aanpassen in de software, al dan niet via de installateur. Over het algemeen vinden particulieren het prima als jij onverhoopt een keer een lading nodig hebt en je even aanbelt bij het enige laadpunt in de buurt dat zich op een oprit bevindt. De meeste EV rijders zijn erg vriendelijk naar andere EV rijders.
Bronnen:
RVO, Aantallen laadpalen in NL, https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/energie-en-milieu-innovaties/elektrisch-rijden/stand-van-zaken/cijfers
milieu centraal, Opladen elektrische auto, https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/elektrische-auto/opladen-elektrische-auto/