Een openbare laadpaal aanvragen: hoe doe ik dat?

Als je geen eigen oprit hebt of als er in je buurt weinig aanbod is van laadpalen dan is het verstandig om een openbare laadpaal bij je gemeente aan te vragen. Daar zijn geen kosten aan verbonden aangezien het een publieke voorziening is. 
Een goed begin is de website www.laadpaalnodig.nl. De voorwaarden om een openbare laadpaal aan te vragen, verschillen per gemeente. Meestal dient er in een cirkel van 200-300m rondom je woning geen bestaande infrastructuur te staan of dient er aangetoond te worden dat deze laadpalen altijd bezet zijn. Dit doet de laadpaalexploitant waar de gemeente een overeenkomst mee heeft op verzoek van jouw gemeente. Als je zelf een oprit hebt komt je aanvraag vaak niet in aanmerking. Ook over de exacte lokatie heeft de gemeente het laatste woord. Als je bij deze laadpunten gaat laden 
moet je net als ieder ander het gangbare publieke tarief betalen voor de elektriciteit die je uit de laadpaal haalt. 


openbarelaadpaal.jpg

Een door jou aangevraagd laadpunt is geen privé plek waar alleen jij kunt parkeren en laden, maar een openbare paal voor publiek gebruik. Een parkeergarage bij of onder een appartementencomplex wordt veelal gezien als (mogelijkheid tot) eigen parkeergelegenheid, ook als je daarvoor maandelijks extra voor moet betalen. In steden met parkeerproblematiek geldt doorgaans dat je alleen een laadpaal in de openbare ruimte kunt aanvragen als je ook in aanmerking komt voor een parkeervergunning. In andere gevallen ben je dus zelf verantwoordelijk voor plaatsing van je eigen laadpaal.  

Bij sommige gemeenten kun je alleen een laadpunt aanvragen voor een volledig elektrische auto, anderen hanteren een minimale actieradius en/of een minimale accucapaciteit. In sommige gemeentes kun je niet alleen als bewoner een aanvraag voor een openbare laadpaal indienen, maar ook als je er werkt (economische binding). Controleer ook of het mogelijk is de aanvraag in te dienen als je de auto nog niet op je naam staat, maar je al wel een koop- of leasecontract hebt getekend. Tussen aanvraag en plaatsing van de laadpaal kan een periode van 2 maanden zitten, maar helaas komt soms ook een periode van 18 maanden voor. Dit komt doordat er diverse andere partijen bij betrokken zijn zoals een netbeheerder en die hebben helaas ook volle agenda's en personeelsproblemen.



De voor- en nadelen van een openbare laadpaal

Het is natuurlijk prettig dat je kosteloos een laadpaal kunt aanvragen bij de gemeente en dat ook het beheer niet voor jouw rekening komt, maar daarmee hebben we het belangrijkste voordelen ook wel benoemd. Er kleven ook enkele nadelen aan.
We hebben de voor- en nadelen op een rijtje gezet:


Voordelen:
  • Kosteloos aanvragen
  • Geen kosten voor plaatsing en beheer
  • Brandstofauto's mogen er niet parkeren

Nadelen:
  •  Soms lange procedure
  •  Geen privéplek, dus paal kan bezet zijn
  •  Paal kan enkele straten verderop geplaatst worden
  •  Aanvraag is geen garantie voor plaatsen van paal  
  •  Draagvlaak voor Elektrisch Rijden in de buurt kan soms onder druk komen te staan


Bronnen:

Nederland Elektrisch, Veelgestelde vragen en antwoorden, https://nederlandelektrisch.nl/elektrische-auto-wiki/veelgestelde-vragen
ANWB, Een laadpaal aanvragen, zo doe je dat, https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadpalen/een-openbare-laadpaal-aanvragen-zo-doe-je-dat
Laad jouw kennis op met één van onze cursussen...
De EV App De EV App is een onafhankelijke infotool waar u eenvoudig en snel de informatie vindt die u zoekt, zonder eindeloos het internet te hoeven afstruinen. De EV App brengt u in contact met de juiste fora en betrouwbare nieuwsplatforms.
Zet de eerste stap naar
meer kennis over elektrisch vervoer
Het EV Kenniscentrum is dé plek waar EV Experts samenwerken om
hun kennis en inspiratie met jou te delen. Kennisbank
Onze partners
Copyrights © 2022 All Rights Reserved