Elektrisch laden

Laadpaal elektrische auto

Elektrisch laden: met de komst van elektrische voertuigen worden we overspoeld met allerlei begrippen. Een elektrische auto wordt bijvoorbeeld opgeladen aan een laadpaal of snellaadpaal, waarvoor je een speciale laadpas nodig hebt. Hoe werkt dit allemaal? We beantwoorden al je vragen omtrent elektrisch laden in dit artikel.

Elektrische auto opladen

Hoe werkt het? Het stroomnet levert wisselstroom. Stroom wat uit het stopcontact is wisselstroom. Deze stroom moet worden omgezet naar gelijkstroom om je auto op te kunnen laden. Verderop in dit artikel vertellen we daar meer over.

Elektrisch laden: publieke laadpaal of private laadpaal?

Je kunt onderscheid maken tussen een private laadpaal en een (semi-) publieke laadpaal. Als je beschikt over een eigen laadpaal heb je daar geen abonnement voor nodig, maar om stroom uit een (semi-)publieke laadpaal te krijgen is dit wel noodzakelijk. Om te voorkomen dat iedereen zomaar gratis stroom uit een laadpaal kan halen werkt dit als volgt: 

Je zult de laadpaal moeten ontgrendelen en de energieleverancier betalen. Dit kan door middel van een laadpas. Er zijn er wel veertig in Nederland verkrijgbaar. Als je zo’n laadpas hebt kun je die gebruiken op elke laadpaal in Nederland en vaak ook in diverse andere landen in Europa, inmiddels zijn er bijna een half miljoen laadpunten in Europa. 

Een semi-publieke laadpaal staat vaak op grond die niet openbaar is. Dus bijvoorbeeld bij de Gamma of de Albert Heijn. Bij Semi-publieke laadpalen zijn de tarieven vaak lager, maar kunnen ook andere voorwaarden van toepassing zijn, bijvoorbeeld dat ze buiten kantoortijden niet werken of dat je er geen taxi mag opladen.  

Het opladen van jouw EV doe je op de momenten dat je de auto niet nodig hebt, zoals 's nachts thuis of overdag op kantoor. Het volladen van het batterijpakket duurt gemiddeld 6 tot 10 uur. Dit is afhankelijk van het soort auto en laadpaal. In De EV App vind jij een overzicht van de laadtijd van alle elektrische auto's. Zo weet je eenvoudig hoe snel je elektrische auto opgeladen kan worden.

Elektrisch laden via een snellaadpaal

Als je onderweg bent en je merkt dat je accu leeg dreigt te raken, heb je meestal geen tijd uren te wachten. In dit geval is er de mogelijkheid om gebruik te maken van een snellaadpaal. Deze zijn vaak te vinden langs drukke wegen, zoals de Fastned of Ionity stations. Ook voor de snellaadpaal kun je dezelfde laadpas gebruiken.

Auto opladen stopcontact

Voor het thuis elektrisch laden heb je twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Doorgaans wordt een laadpaal aangeraden als de beste optie. Echter, is dit wel een dure optie, want je bent al gauw tussen de 1000 en 2500 euro kwijt. Een flinke investering dus, maar eenmaal geïnstalleerd, kan je laadsnelheden tot 11 kWh halen. Dan moet je huis wel voorzien zijn van een 3-faseaansluiting en ook de laadpaal en auto moeten dit ondersteunen. Met een 1-faseaansluiting wordt doorgaans een maximaal laadvermogen van 3,7 kWh behaald, Dit is ook mogelijk via het stopcontact. Dit betekent niet dat je zomaar de kabel voor het elektrisch laden zomaar in een willekeurig stopcontact kan steken. Hier moet je een aparte groep in de meterkast voor gebruiken, aangelegd volgens NEN1010-norm. Daarnaast blijkt uit recent onderzoek van de ANWB dat laden via het stopcontact kan leiden tot hogere laadkosten.

Elektrisch laden: de belangrijkste termen

Naast het feit dat je kan opladen via verschillende manieren is het ook van belang om de belangrijkste begrippen te kennen. Daarom geven we je hieronder een korte uitleg van alle nieuwe termen. In de wereld van elektrisch vervoer gaat het veel over Ampère, 1- of 3-fase en Voltage maar vooral over kiloWatt(kW) en kiloWattuur(kWh).

kW en kWh

De afkorting kW (kiloWatt) is de eenheid die gebruikt wordt voor het vermogen van elektrische energie. De afkorting kWh (kilowattuur) is de hoeveelheid stroom, die in 1 uur geproduceerd kan worden.

kWh is de meest gebruikelijke eenheid/afkorting om je elektriciteitsverbruik in een bepaalde periode mee aan te duiden.

Belangrijk
-> Het vermogen van een elektrische auto of laadpaal wordt altijd weergegeven in kW.
-> De inhoud van de batterij wordt altijd weergeven in kWh.


AC en DC laden

AC staat voor alternating current, oftewel wisselstroom of wisselspanning. DC staat voor Direct Current, oftewel gelijkstroom / gelijkspanning. Het is van belang om hier het verschil tussen te kennen, omdat het invloed heeft op het opladen van elektrische voertuigen.

AC wisselstroom is stroom die uit het stopcontact komt en DC gelijkstroom kun je opslaan in een batterij of accu. Een elektrische auto heeft een ingebouwde wisselstroomlader, dit wordt de omvormer genoemd. De technische naam van de omvormer is de On Board Charger (OBC). De OBC regelt de omvorming van de stroom uit het stopcontact naar de stroom in je batterij. Net zoals de oplader van je laptop of mobieltje, van AC stroom naar DC stroom. Hoe snel dit proces verloopt wordt het laadvermogen genoemd.

Bij AC laden wordt altijd gebruik gemaakt van de OBC in de auto. Bij DC laden zit de omvormer in een installatiekast, bijvoorbeeld bij snelladers.

1-,2- of 3-fase

AC Stroom kan op verschillende manieren worden aangeboden. Een plus en een min zoals je die voor de gloeilamp kent, noemen we 1-fase stroom. Een kookplaat in je woning maakt gebruik van 2 pluspolen en noemen we daarom 2-fase stroom. Een sauna of bubbelbad gebruikt 3-fase stroom.

Hoewel bijna alle auto’s tegenwoordig met 3-fase stroom kunnen worden opgeladen zijn er ook nog modellen die 2- of 1-fasig geladen worden. Net zoals er oudere huizen zijn met een 1-fasige hoofdaansluiting. Om zo snel mogelijk te kunnen laden is het van belang dat de hoofdaansluiting van je woning overeenkomt met het maximale aantal fases wat je auto kan verwerken. Een auto kan altijd met stroom op minder fases overweg (laden kan dus altijd) maar bedenk dat een 3-fase auto die is aangesloten op een 1-fasige meterkast maar 1/3e van zijn laadsnelheid kan benutten. Andersom kan ook, een 1-fasig ladende auto zoals de Mitsubishi Outlander kan je wel 3-fasig aansluiten maar de auto zal altijd maar 1 van deze 3 fases kunnen benutten.

De meeste huizen van na juli 2011 hebben standaard een 3-fase aansluiting.  

Het daadwerkelijke laadvermogen wordt door de elektrische auto bepaald. De auto vraagt bij een laadpaal om een bepaalde hoeveelheid stroom en het laadpunt probeert dat te leveren. Een laadpunt kan nooit teveel leveren, maar een elektrische wagen kan wel met minder vermogen opladen of het laden stoppen.

De EV App

Wil je meer weten over elektrisch laden en op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen elektrisch vervoer? Download dan De EV App via de App store of Play Store. Of download de webversie. De EV App is jouw navigatiemiddel in de snelle en complexe wereld van EV.


Elektrisch rijden
Contact opnemen met de klantenservice
Wij proberen je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.