En waarom is dat eigenlijk belangrijk?
Om te bepalen wat voor thuislaadpunt je kunt installeren is het goed om te weten wat voor elektriciteitsaansluiting je thuis hebt.
Wordt dit je te technisch dan kun je ook aan de installateur van het laadpunt overlaten. De installateur zal u zeker vragen naar de volgende drie zaken, en als u dat niet weet dan kan hij/zij dat voor u uitzoeken.
- het vermogen van uw elektriciteitsaansluiting
- het laadvermogen van uw auto
- het gewenste vermogen van een laadpunt
De meeste oudere huizen in Nederland hebben een zogenoemde 1-fase aansluiting, terwijl recentere huizen vaak een 3-fase aansluiting op het electriciteitsnet hebben.
Bij je netbeheerder kan opgevraagd worden wat voor electriciteitsaansluiting je hebt. Om het vermogen van je aansluiting te berekenen moet men weten hoe de aansluiting is afgezekerd.
Een 1-fase aansluiting heeft meestal een 40 Ampere zekering. Het vermogen is gelijk aan de Stroomsterkte x de Spanning, wat betekent dat je maximaal 230 V x 32 A = 7,2 kW vermogen kan leveren.
Het is ook mogelijk dat de 1-fase aansluiting gezekerd is op 16A, dan is het maximaal vermogen 230 V x 16A = 3,6 kW. Een 3-fase aansluiting is per fase op 16 A afgezekerd, wat zorgt voor maximaal 3 x 230 V x 16A = 11 kW.
Tenslotte is het ook mogelijk om de 3-fase aansluiting te verzwaren, het maximaal vermogen stijgt dan naar 3 x 230 V x 32 A = 22 kW. Nadeel hiervan is dat uw netbeheerder jaarlijks extra (hoge) kosten in rekening brengt.
Een drie-fasen groep wordt vaak gebruikt bij keukenaansluitingen (bijvoorbeeld voor een oven of elektrische kookplaat). Als je een auto met 3-fasen wilt opladen, moet je daarvoor een aparte 3-fasen groep laten installeren.
Dat kost maximaal een paar honderd euro. Het laadvermogen van uw elektrische auto kunt u terugvinden in de handleiding of bijvoorbeeld op de site van onze partner
https://ev-database.org. Meestal is dit 7,4 of 11kW.
Het vermogen van een laadpaal kan ook verschillen en bedraagt 3,7, 7,4, 11, of 22 kW. Het vermogen van de laadpaal is meestal niet hoger dan het vermogen van uw elektriciteitsaansluiting thuis.
Zo kan een 22 kW laadpaal aangesloten op een 11 kW huisaansluiting, maximaal 11 kW leveren aan uw auto. Als u zonnepanelen heeft zou u met de juiste laadpaal op nog wat hogere vermogens kunnen laden.
Wat uiteindelijk het vermogen is waarmee de accu van uw elektrische auto wordt opgeladen hangt dus zoals al eerder gezegd af van het vermogen van uw electriciteitsaansluiting, het maximale vermogen van uw laadpaal en tenslotte het laadvermogen van uw auto. Het laagste getal van deze 3 bepaalt uiteindelijk hoe snel uw accu geladen kan worden. In de tabel hieronder wordt een overzicht gegeven van de vermogens van de huisaansluiting, laadpaal en autolader en het maximaal vermogen waarmee de accu uiteindelijk wordt geladen. Tevens wordt aangegeven hoe lang het dan duurt om met dat vermogen een accu van 60 kWh te laden.
We spreken in dit artikel over maximale vermogens. Uiteraard gebruikt u thuis ook stroom voor koken, verwarmen of televisie kijken bijvoorbeeld.
Laat u goed informeren door de exploitant/installateur van de laadinfrastructuur en bespreek de mogelijkheden.
Tot slot, zorg dat alle elektrische auto’s, laadpunten en achterliggende netaansluitingen drie fase laden mogelijk maken. Met die oproep komen ElaadNL, kennis- en innovatiecentrum voor het slim opladen van elektrische auto’s en Connekt, onafhankelijk netwerk van partijen in de mobiliteit. Zo kunnen die auto’s bij laadpunten op straat, op kantoor of aan huis drie keer sneller laden en voorkom je fase-onbalans op het stroomnet.