Menu
Home
Cursussen
Terug
EV Brons
EV Zilver
EV Goud
VCT voor Directie/Management
De EV App
Kennisbank
Nationale EV Helpdesk
De EV App
Contact
© 2020 EV Kenniscentrum
0
Artikelen in deze sectie
Wat is een volledig elektrische auto of Battery Electric Vehicle (BEV)?
Wat is een Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV)?
Wat is een Hybrid Electric Vehicle (HEV)?
Wat is een Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)?
Wat is een waterstof auto of Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV)?
Wat is een elektrische auto met een range extender of Extended Range Electric Vehicle (E-REV)?
Wat is een Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)?
Wat is een MHEV?
Een MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) is een voertuig dat altijd rijdt op de brandstofmotor (ICE). Het is bij deze voertuigen niet mogelijk om volledig elektrisch te rijden. De elektromotor ondersteunt de ICE bij het accelereren of bij het oprijden van hellingen.
Tegenwoordig zijn veel MHEV’s niet meer uitgerust met een HV-systeem (batterij >100 volt) , maar met een 48 volt systeem. 48 volt systemen zijn goedkoper, mede omdat er minder zware veiligheidseisen aan gesteld worden omdat het voor de mens veilige spanningen zijn. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over een MHEV
.
Hoe werkt een MHEV?
In de praktijk vervangen automerken de startmotor (dynamo) door een elektromotor die vasthangt aan een kleine batterij. De dynamo kan natuurlijk de verbrandingsmotor starten maar dankzij de batterij ook de brandstofmotor extra ondersteunen wanneer dit nodig is (bij optrekken of forse acceleraties). Bij een mild hybride zijn de startmotor en dynamo hetzelfde onderdeel. Deze dynamo is een stuk zwaarder dan een normale dynamo, waardoor hij meer energie in elektriciteit kan omzetten. Daarnaast levert hij kracht en kan op deze manier de verbrandingsmotor starten en op gang helpen tijdens het rijden. Een MHEV heeft daarom geen elektromotor nodig, zoals een plug-in hybride. Tevens kan de accu kleiner blijven. Om deze redenen is een MHEV goedkoper te produceren en dus goedkoper in aanschaf.
In de praktijk betekent dit dat als je afremt voor bijvoorbeeld een stoplicht een deel van de energie kan worden teruggewonnen als elektriciteit. Deze kan vervolgens gebruikt worden om de auto gemakkelijker te laten accelereren. Op deze manier bespaar je brandstof, terwijl normaal gesproken de remenergie verloren gaat in de remschijven- en blokken.Bovendien schakelt de verbrandingsmotor vaker uit dan bij een normaal start-stopsysteem. Bijvoorbeeld tijdens het remmen of als je het gas loslaat.
Voordelen MHEV
De techniek van een MHEV werkt automatisch. Dit betekent dat je jouw rijgedrag (bijna) niet hoeft aan te passen en je merkt er niks van terwijl je aan het rijden bent. De MHEV beschikt over een 48 Volt-systeem welke energie vretende taken, zoals de airco en radio over kunnen nemen. Het normale accupakket met een 12 Volt-systeem gaat dan langer mee. Bovendien bespaar je een hoop brandstof met een mild hybride voertuig.
Lager verbruik en lagere kosten
De ondersteuning is elektrisch en zorgt er dus voor dat de verbrandingsmotor minder hard moet werken. Minder hard werken = kleinere CO2-uitstoot lager verbruik. Naast dat een MHEV zuinig is, is deze techniek ook een stuk goedkoper. Bovendien is deze techniek door zijn lage kosten en beperkte ruimte uiterst geschikt om toe te passen in kleine modellen, zoals een Fiat 500 en Suzuki Swift. Let op dat deze auto's vaak worden aangeduid met 'Hybrid' terwijl ze een Mild Hybrid zijn.
Enkele voorbeelden van MHEV's zijn:
Audi A6/A8
KIA Sportage
Suzuki Swift
Mercedes E, CLS en S Klasse
Fiat 500
Laad jouw kennis op met één van onze cursussen...
Goud
Zilver
Brons
EV adviseur
E-learning
EV Specialist
E-learning
VCT voor Directie/
Management
Accepteren