Elektrische auto wegenbelasting: geen motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische auto’s tot 2025

In de volksmond hebben we het vaak over wegenbelasting of houderschapsbelasting, maar de officiële term is motorrijtuigenbelasting (MRB). Het is een belasting die vrijwel elke bezitter van motorvoertuigen in ons land moet betalen. Bij een elektrische auto ligt dit net even anders. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over elektrische auto wegenbelasting.

Wat is elektrische auto wegenbelasting?

Bezit je een auto? Dan betaal je wegenbelasting. Hoeveel wegenbelasting je moet betalen, hangt af van het gewicht van de auto, de vervuiling en waar je woont. Is je auto erg zwaar? Dan betaal je vaak meer belasting. Stoot je auto veel schadelijke stoffen uit? Ook dan betaal je meer belasting. Daarnaast is de brandstof waarop je auto rijd een bepalende factor voor de wegenbelasting. Voor een dieselauto betaal je meer wegenbelasting dan voor een benzineauto. Bovendien maakt het ook uit in welke provincie je woont. Elke provincie rekent namelijk een extra bedrag bovenop het vastgestelde tarief door de Belastingdienst. De opbrengst van deze wegenbelasting wordt gebruikt voor het onderhouden en aanleggen van infrastructuur. Per provincie verschillen deze plannen.


  elektrische auto wegenbelasting

Elektrische auto wegenbelasting: de tarieven

Heb jij een volledig elektrische auto of semi-elektrische auto op het oog? Dan kun jij profiteren van een goedkopere wegenbelasting. Een volledig elektrische auto met 0 gram CO2-uitstoot is zelfs vrijgesteld van wegenbelasting tot 2025. Vanaf 2025 betaal je slechts een kwart tarief van de belasting en vanaf 2016 betaal je ook het volle tarief. Een semi-elektrische auto die minder dan 50 gram CO2 uitstoot, betaal je tot 2025 het halve tarief. In 2025 betaal je driekwart van het tarief en in 2026 betaal je het volledige tarief. De overheid heeft deze tijdelijke maatregelen in het leven geroepen om het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren. De overheid had aangekondigd dat de regeling tot en met 2020 zou gelden, inmiddels is besloten dat de vrijstelling van MRB tot en met 2024 geldt. Dit geldt ook voor de aanschafbelasting van een elektrische auto (BPM). 

Elektrische auto's vrijgesteld van BPM

Sinds 1992 is er een extra belasting in het leven geroepen op nieuwe auto's en motoren. In het begin van de jaren 2000 werd gezocht naar oplossingen om zuiniger te rijden. Sinds 2013 is daarom de BPM gekoppeld aan de CO2-uitstoot van voertuigen. Dit systeem moet ervoor zorgen dat zuinigere auto's aantrekkelijker worden. In het huidige BPM-systeem betaal je per gram CO2. Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger het tarief.

Bij BPM wordt er uitgegaan van directe uitstoot, dus hoeveel CO2 komt er uit de uitlaat, en niet van indirecte uitstoot, hoeveel CO2 er bij productie vrijkomt. Daarom wordt er bij elektrische voertuigen uitgegaan van 0 gram CO2-uitstoot. Daarom zijn elektrische rijders vrijgesteld van BPM.

Heb je een vraag of wil je meer weten over elektrische auto wegenbelasting en andere fiscale voordelen? Neem gerust contact op via de Nationale EV Helpdesk en je wordt zo snel mogelijk geholpen! Of download De EV App en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen over EV.

Bronnen:

ANWB, Geen wegenbelasting voor elektrische auto’s tot 2025, https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/geen-wegenbelasting-voor-elektrische-autos
Belastingdienst, Hoeveel motorrijtuigenbelasting moet ik betalen?, https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/hulpmiddel-motorrijtuigenbelasting-berekenen