BPM elektrische auto: geen aankoopbelasting (BPM) voor elektrische auto's

In het huidige BPM-systeem betaal je per gram CO2, waarbij de eerste grammen het goedkoopst zijn. Bij hogere CO2-uitstoot kan het tarief per gram flink oplopen. Hoe zuiniger je auto is, hoe minder BPM je dus betaalt. In 1992 is de wet op de BPM ingevoerd. Deze belasting vervangt de verbruiksbelasting uit de jaren 60. In het begin van de jaren 2000 werd er gezocht naar manieren om de aankoop van zuinige auto's te stimuleren. Daarom is in 2013 de BPM gekoppeld aan de CO2-uitstoot. Dit systeem moet ervoor zorgen dat het aanschaffen van zuinigere auto's aantrekkelijker wordt. Een volledig elektrische auto stoot geen schadelijke stoffen uit en is daarom vrijgesteld van BPM. In dit artikel vertellen we je alles over BPM elektrische auto.

Wat is BPM?

BPM staat voor 'Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen'. In de volksmond wordt het ook wel aanschafbelasting genoemd. Als je een nieuwe auto aanschaft of importeert vanuit het buitenland betaal je daar belasting over. De hoogte van de BPM wordt bepaald door de CO2-uitstoot. Schaf je een nieuwe auto aan of importeer je er een? Dan betaal je een bepaald percentage van de netto-catalogusprijs. je betaalt extra voor extra opties, accessoires en andere kosten voor eventuele bijzondere uitvoeringen. Pas als de BPM is voldaan, mag je de weg op. De persoon op wie het voertuig staat, dient de BPM te betalen.

  BPM elektrische auto 

Hoe werkt BPM?

In het BPM-systeem betaal je per gram CO2-uitstoot. De eerste grammen zijn goedkoop en daarna wordt het tarief steeds hoger. Voor de BPM wordt gekeken naar de nieuwwaarde van de auto. Het maakt hierbij niet uit of het een tweedehands auto is.

BPM elektrische auto

Wil jij graag een elektrisch voertuig aanschaffen of importeren? Goed nieuws! Tot 2025 betaal je geen BPM over de aanschaf van een elektrische auto. Bij BPM wordt er uitgegaan van directe uitstoot, dus hoeveel CO2 komt er vrij uit de uitlaat, niet van indirecte uitstoot, hoeveel CO2 er vrijkomt tijdens productie. Daarom wordt er bij elektrische auto's uitgegaan van een uitstoot van 0 gram CO2. Dit betekent dat je voor een elektrisch voertuig geen BPM betaalt en ook niet als je een elektrische auto importeert vanuit het buitenland.

BPM elektrische auto en Plug-in hybrides

Voor benzine- en dieselauto’s is er nog een vaste voet. Plug-in hybrides (PHEV’s) kennen een andere tarieven structuur en hebben geen vaste voet. PHEV's worden gedeeltelijk vrijgesteld. Zij krijgen een korting op de aanschafbelasting. Op dit moment is de korting een bepaald percentage bedraagt lager dan auto's met verbrandingsmotoren. Voor PHEV's geldt deze regeling tevens tot 2025.

De BPM elektrische auto en PHEV's blijft dus tot 2025 voordelig. Daarna worden de kortingen langzaam afgebouwd. Daarom kan het dus interessant zijn om nu al te investeren in elektrisch of gedeeltelijk elektrisch vervoer.

Bronnen:

ANWB, Waarom je geen BPM betaalt op elektrische auto’s, https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/waarom-je-geen-bpm-betaalt-op-elektrische-autos
Rijksoverheid, Aanschafbelasting (bpm), https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/aanschafbelasting-2018---2020
Belastingdienst, Bpm berekenen en betalen, https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/bpm_berekenen_en_betalen/