Brandveiligheid elektrische auto

Af en toe lees je in het nieuws over een brandende elektrische auto, maar hoe staat het met de brandveiligheid elektrische auto en hoe ontstaat zo'n brand? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de brandveiligheid van een elektrische auto.

Brand auto met verbrandingsmotor

Al sinds de auto bestaat, zijn er autobranden. De verbrandingsmotor produceert voorwaartse energie en warmte. In combinatie met bijvoorbeeld verkeerd isolatiemateriaal of een technisch defect kan er brand ontstaan. Vroeger was deze kans nog groter, aangezien auto's toen erg brandgevoelige petroleumlampen hadden. Deze zijn vervangen voor elektrische lampen, maar ook kortsluiting in elektronica blijkt vaak een reden voor autobrand.

Brandveiligheid elektrische auto

Een elektrische auto beschikt niet over een verbrandingsmotor, maar wel over veel elektronica en accu's. Tijdens het opladen van de accu komt er ook veel warmte vrij. Denk maar eens aan jouw mobiele telefoon als je deze in de oplader stopt of een video bekijkt, kan je mobiel ook erg warm worden. In principe moet dit geen probleem zijn, aangezien de techniek ervoor gemaakt is om hogere temperaturen te weerstaan.

Hoe ontstaat een brand bij een elektrische auto?

Een brand bij een elektrische auto ontstaat wanneer er sprake is van een defect. Dan kan de warmteontwikkeling in combinatie met het defect leiden tot brand. Deze kans is erg klein, maar een elektrische auto brand anders dan een auto met verbrandingsmotor, waardoor deze brand lastiger te blussen is. Dit heeft te maken met de lithium-accu van een elektrische auto. De afzonderlijke cellen in de accu kunnen namelijk oververhit raken en zorgen voor een kettingreactie. Hierdoor kan het lijken alsof de brand is geblust, maar kan de auto later weer in brand vliegen. Het kan tot wel 24 uur duren voordat de cellen volledig zijn afgekoeld.

Doordat deze brand zo lastig is om te blussen en veel tijd kost, experimenteert de brandweer met een zogenaamde dompelbak. Dit is een bak gevuld met water waarin de elektrische auto ondergedompeld wordt nadat de eerste brand is geblust. Vervolgens laten ze de auto 24 uur in de bak staan, zodat ze zeker weten dat er geen nieuwe brand kan ontstaan.

Brandveiligheid elektrische auto: laadvoorzieningen

Een ander belangrijk verschil tussen auto's met een verbrandingsmotor en elektrische auto's is de laadvoorziening. Een auto met verbrandingsmotor vliegt vaker in brand tijdens het rijden, terwijl een elektrische auto ook warmte produceert tijdens het opladen. Daarom is het belangrijk dat er bij de plaatsing van (publieke) laadpalen wordt nagedacht over de brandveiligheid.

Hoe wordt de brandveiligheid elektrische auto gewaarborgd?

Fabrikanten van elektrische en hybride elektrische voertuigen besteden veel aandacht aan de brandveiligheid van hun voertuigen en ze testen deze daar vóór productie uitvoerig op. Ook na productie bewaken ze dat zorgvuldig. Autofabrikanten en -importeurs hebben gedetailleerd uitgewerkte protocollen klaarliggen voor een eventueel incident met hun elektrische auto, ook bij brand.

Het is belangrijk om je te realiseren dat autobranden niet vaker voorkomen bij elektrische auto's dan bij auto's met een verbrandingsmotor. Het risico op brand bij een elektrische auto is sowieso zeer laag.